ورکشاپ سونوگرافی ریه – رفع اشکال

آنچه در خصوص اولتراسوند می خوانید:

یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های پزشکی که برای تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اولتراسوند یا سونوگرافی است. این روش با استفاده از یک آزمایش تصویربرداری غیر تهاجمی انجام می‌شود. این آزمایش غیر تهاجمی می‌تواند به طور کامل ساختارهای داخلی بدن را با استفاده از امواج صوتی روی صفحه نمایشگر نشان دهد.

در ابتدا از امواج اولتراسوند صرفا برای تشخیص برخی از بیماری‌های خاص استفاده می‌شد. اما امروزه بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات داخلی بدن با کمک سونوگرافی قابل تشخیص هستند. به عنوان مثال، می‌توان در دوران بارداری برای بررسی وضعیت جنین از اولتراسوند استفاده کرد. در ادامه قصد داریم بیشتر درباره اولتراسوند و ویژگی‌های آن صحبت کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

اولتراسوند چیست؟

اولتراسوند

افرادی که تاکنون از سونوگرافی برای تشخیص و بررسی بیماری‌های خود استفاده نکرده‌اند، دقیقا نمی‌دانند که اولتراسوند (ultrasound) چیست. التراسوند یا سونوگرافی یک روش تصویربرداری پزشکی است که به صورت کاملا غیر تهاجمی و ایمن انجام می‌شود. نتایج سونوگرافی به شکل تصویر روی صفحه نمایشگر نشان داده می‌شود و پزشکان از این طریق می‌توانند منشا بیماری در بدن را مورد بررسی قرار دهند.

دستگاه اولتراسوند برای تصویربرداری از اندام‌های داخلی بدن، از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می‌کند. با کمک این روش، تصاویر حاصل از اندام‌های داخلی به سرعت قابل مشاهده هستند. حتی می‌توان از اولتراسوند برای مشاهده بافت‌های نرم مثل عروق خونی نیز استفاده کرد. با کمک التراسوند، پزشکان و متخصصان می‌توانند بدون ایجاد برش روی سطح پوست، جزئیات بافت‌های نرم داخل بدن را مشاهده کنند.

یکی از مهم‌ترین مزایای سونوگرافی یا اولتراسوند این است که برخلاف اشعه ایکس کوچکترین آسیبی به بدن وارد نمی‌کند. تصور اکثر مردم این است که کاربرد این دستگاه فقط برای بررسی وضعیت مادران باردار است. در حالی که سونوگرافی در موقعیت های بسیار متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امواج اولتراسوند چگونه عمل می کنند؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در رابطه با فرآیند سونوگرافی مورد توجه قرار گیرد، نحوه عملکرد امواج اولتراسوند است. برای انجام سونوگرافی، ابتدا یک لایه نازک از ژل مخصوص روی پوست قرار داده می شود. این لایه نازک ژل مانند، باعث انتقال امواج فراصوت از مبدل دستگاه به داخل بدن می‌شود.

دستگاه سونوگرافی قادر است جریان الکتریکی را به امواج صوتی با فرکانس بالا تبدیل کند. در نتیجه امواج اولتراسوند به داخل بافت بدن فرستاده می‌شوند. امواج التراسوند با چشم قابل مشاهده نیستند و شما نمی‌توانید صدای آن‌ها را بشنوید. این امواج از ساختارهای داخلی بدن عبور می‌کنند. سپس به سطح پوست منتقل شده و از روی پوست منعکس می‌شوند.

زمانی که امواج فراصوت مجدداً از سطح بدن بازتاب می‌شوند، به داخل دستگاه بازگشته و آن را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کنند. یک صفحه نمایشگر یا کامپیوتر می‌تواند الگوی سیگنال‌های الکتریکی را ثبت کرده و به تصاویر یا ویدیو تبدیل کند. فرایند سونوگرافی ممکن است با استفاده از دستگاه سونوگرافی هندهلد یا دستگاه‌های سونوگرافی معمولی انجام شود.

کاربردهای دستگاه اولتراسوند

دستگاه التراسوند

دستگاه اولتراسوند کاربردهای گوناگونی دارد و در بسیاری از مشاغل مانند پزشکی یا دامپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه برخی از کاربردهای دستگاه التراسوند را برای شما بیان می‌کنیم.

  • بررسی درد های شکمی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای دستگاه اولتراسوند، بررسی بیماری‌های مربوط به شکم و روده است. این دستگاه برای تشخیص هر گونه بیماری داخلی مربوط به شکم که با معاینه معمول توسط پزشک، قابل شناسایی نیست، مناسب می‌باشد. امواج اولتراسوند می‌توانند بافت‌های نرم شکم را مورد بررسی قرار داده و تصاویر آن را اسکن کنند. در نتیجه، محل اصلی بیماری درون شکم شناسایی خواهد شد. بهترین ابزار برای سونوگرافی شکمی، دستگاه سونوگرافی C4C است.

دستگاه سونوگرافی هندهلد مدل C4C
دستگاه سونوگرافی هندهلد مدل C4C
  • نفرولوژی

سونوگرافی کلیه، یکی از بهترین راه‌های تشخیص بیماری‌های داخلی بدن است. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که باعث می‌شود بسیاری از مردان و زنان برای انجام سونوگرافی اقدام کنند، بیماری‌های مربوط به کلیه است. به عنوان مثال، می‌توان با استفاده از اولتراسوند به راحتی سنگ کلیه را تشخیص داد.

حتی امکان شناسایی تعداد و اندازه سنگ‌ها نیز وجود دارد. علاوه بر این، از امواج اولتراسوند برای شکستن سنگ کلیه نیز استفاده می‌شوند. این فرایند در پزشکی با نام سنگ شکنی کلیه شناخته می‌شود. برای انجام این روش، پالس‌های نوری اولتراسوند به سمت کلیه ارسال می‌شوند. زمانی که سنگ کلیه به قطعات کوچک‌تر شکسته می‌شود، راحت‌تر از طریق دستگاه ادراری، دفع خواهد شد. پیشنهاد ما برای پزشکان، دستگاه سونوگرافی هندهلد مدل C4C است.

  • بررسی اسکلتی و عضلانی بدن

بررسی ساختار‌های اسکلتی درون بدن، یکی دیگر از کاربردهای اولتراسوند است. با کمک انواع دستگاه سونوگرافی، بررسی عضلات اسکلتی و تشخیص محل اصلی بیماری کار بسیار ساده‌ای خواهد بود. به عنوان مثال، امکان شناسایی عروق خونی، ماهیچه‌ها و مفاصل داخل بدن با کمک دستگاه اولتراسوند وجود دارد.

مشاهده تصاویر مربوط به ماهیچه‌ها و مفاصل داخل بدن به پزشکان این امکان را می‌دهد تا به راحتی محل اصلی کشیدگی و پارگی عضلات، بروز مشکلات عصبی و بیماری‌هایی مانند آرتریت و پوکی استخوان را تشخیص دهند. دستگاه سونوگرافی هندهلد مدل L4C، یکی از بهترین ابزارهایی است که پزشکان به این منظور استفاده می کنند.

علاوه بر مشکلات اسکلتی، می‌توان از امواج فراصوت برای درمان بیماری‌های مربوط به بافت‌های نرم بدن استفاده کرد. حتی می‌توان از دستگاه سونوگرافی صورت برای بررسی عضلات داخلی صورت و میزان افتادگی آن‌ها استفاده کرد.

دستگاه سونوگرافی هندهلد مدل L4C
دستگاه سونوگرافی هندهلد مدل L4C
  • تشخیص و درمان سرطان

بدون شک یکی از بهترین کاربردهای سونوگرافی، تشخیص و درمان بیماری سرطان است. بسیاری از غده‌های داخلی بدن با کمک الاستوگرافی التراسونیک، قابل تشخیص هستند. با استفاده از این روش، متخصصان قادر خواهند بود تومورهای رشد کرده در نواحی مختلف بدن را تشخیص دهند. سایر روش‌های تصویربرداری پزشکی مانند اشعه ایکس، نمی‌توانند محل اصلی تومورها و غده‌های داخلی بدن را شناسایی کنند.

در صورتی که محل قرارگیری و رشد تومور زودتر شناسایی شود، احتمال اینکه فرد زودتر تحت درمان و جراحی قرار گیرد، بیشتر خواهد بود. معمولا امواج اولتراسوند برای معاینه پستان و بررسی سرطان سینه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند و دستگاه سونوگرافی هندهلد مدل L5WC، پیشنهاد ما برای پزشکانی است که نیاز به تشخیص سریع در این موارد دارند.

علاوه بر این که از الاستوگرافی التراسونیک برای تشخیص سرطان استفاده می‌شود، می‌توان از این امواج برای انجام روش هیپرترمی اولتراسونیک نیز کمک گرفت. در این روش، پزشکان دمای ناحیه‌ای از بدن که به محل رشد غده‌های سرطانی تبدیل شده است را افزایش می‌دهند. با استفاده از افزایش دما، ممکن است غده‌های بدخیم به غده‌های خوش خیم تبدیل شوند.

دستگاه سونوگرافی هندهلد مدل L5WC
  • جراحی

از دستگاه اولتراسوند می‌توان برای جراحی نیز استفاده کرد. به عنوان مثال، از انرژی بالای این دستگاه برای تخریب برخی از بافت‌های بدن هنگام جراحی استفاده می‌شود. امواج فراصوت می‌توانند روی یک نقطه از بدن متمرکز شده و مواد زائد داخل بدن را از بین ببرند. همچنین از این دستگاه برای مشاهده داخل بدن هنگام انجام انواع جراحی استفاده می شود که دقت بالای آنها را نشان می دهد.

  • اورولوژی

می‌توان از امواج التراسونیک برای بررسی دستگاه ادراری نیز استفاده کرد. عفونت‌های دستگاه ادراری به یک مشکل رایج تبدیل شده اند و امواج اولتراسوند، زائده‌ها یا نواقص دستگاه ادراری را روی صفحه نمایشگر با رنگ متفاوت نشان خواهند داد. در نتیجه، پزشک می تواند با کمک یک دستگاه سونوگرافی جیبی مدل C5PL به راحتی محل اصلی بیماری در بدن را شناسایی کند.

دستگاه سونوگرافی هندهلد مدل C5PL
دستگاه سونوگرافی هندهلد مدل C5PL
  • زنان و زایمان

کاربردهای اولتراسوند

اکثر بانوان با کاربردهای دستگاه اولتراسوند در زمینه زنان و زایمان آشنا هستند. انجام سونوگرافی برای مادران باردار یک موضوع کاملا الزامی است. زیرا مادران باردار می‌توانند با کمک سونوگرافی، از میزان سلامتی جنین و نحوه رشد آن مطلع شوند.

از التراسوند و سونوگرافی واژینال برای بررسی اندام‌های داخلی بدن بانوان مانند لگن، تخمدان، لوله فالوپ، رحم، مثانه و کیسه رکتوم رحمی استفاده می‌شود. همچنین می‌توان التهاب مربوط به آپاندیس در بدن بانوان را نیز شناسایی کرد و با استفاده از امواج اولتراسوند، کیست تخمدان، ضایعات و سرطان را تشخیص داد.

به علاوه بریا انجام سونوگرافی nt و کشف ناهنجاری ها و مشکلات جنین، از دستگاه های سونوگرافی استفاده می شود.

اگر پزشکی با تخصص زنان و زایمان هستید که به دستگاه اولتراسوند برای کار خود نیاز دارید، پیشنهاد ما مدل های C5TC و C4C است.

دستگاه سونوگرافی هندهلد مدل 5TC
دستگاه سونوگرافی هندهلد مدل 5TC
  • چشم پزشکی

شاید استفاده از سونوگرافی برای درمان بیماری‌های مربوط به چشم غیر قابل باور به نظر برسد. اما می‌توان از این امواج برای جراحی آب مروارید چشم استفاده کرد. برای جراحی آب مروارید چشم، از یک فاکوامولسیفایر استفاده می‌شود.

در این روش جراحی، یک سوزن ارتعاشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سوزن ارتعاشی با استفاده از فرکانس امواج اولتراسوند می‌تواند عدسی مرده چشم را درمان کند و ضایعات یا عوامل بیماری زای درون چشم را از بین ببرد.

  • بیهوشی

از سونوگرافی برای مطالعه و بررسی جریان خون بدن بیمار، هنگام بیهوشی استفاده می‌شود. گاهی اوقات بررسی جریان خون یا سایر اندام‌های داخلی بدن، آن هم زمانی که بیماران هوشیار هستند، امکان پذیر نیست و می‌توان از التراسوند برای بررسی وضعیت داخلی بدن بیماران بیهوش استفاده کرد. ابزارهای مناسب برای این منظور، دستگاه سونوگرافی C5PL و L4C می باشند.

جدا از کاربردهای مهم انواع اولتراسوند که در بخش‌های قبلی بیان شد، دستگاه سونوگرافی کاربرد‌های بی نظیر دیگری نیز دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • بررسی اندام‌های گوارشی
  • بررسی قلب و عروق
  • بررسی ریه
  • انجام ماموگرافی
  • تشخیص بیماری‌های حیوانات در دامپزشکی

خطرات و عوارض اولتراسوند

ultrasound چیست

به طور کلی تحقیقات و پژوهش‌ها نشان می‌دهند که دستگاه اولتراسوند با خطرات و عوارض خاصی همراه نیست و تاکنون خطری مبتنی بر استفاده از آن گزارش نشده است. با این حال، محدودیت‌هایی در رابطه با استفاده از دستگاه سونوگرافی وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

اگرچه امواج اولتراسوند عملکرد بسیار خوبی در فضای داخلی بدن دارند، اما هنگام عبور از هوا نمی‌توانند نتایج رضایت بخشی داشته باشند. به همین دلیل نمی‌توان از امواج اولتراسوند برای بررسی بافت‌های پر از گاز یا هوا استفاده کرد. با این حال امکان بهره بردن از دستگاه سونوگرافی برای ریه ها نیز با استفاده از آموزش سونوگرافی ریه وجود دارد.

اگرچه دستگاه التراسونیک برای بسیاری از بیماری‌های مربوط به سرطان مثل سرطان سینه مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما قادر به تشخیص میکروکلسیفیکاسیون نیست. زمانی که شخصی به سرطان سینه مبتلا می‌شود، در ابتدا علائم میکروکلسیفیکاسیون را نشان خواهد داد. اما نمی‌توان از دستگاه سونوگرافی برای بررسی این علائم استفاده کرد و صرفا از اشعه ایکس استفاده می‌شود.

دستگاه سونوگرافی نمی تواند برای افرادی با اضافه وزن مفید واقع شود و امواج اولتراسوند به راحتی از بافت‌های عمیق عبور نمی‌کنند. در نتیجه اپراتور سونوگرافی دید واضحی از اندام‌های داخلی بدن روی صفحه نمایشگر نخواهد داشت.

اجزای دستگاه سونوگرافی در مجموع وظیفه تبدیل جریان الکتریکی به انرژی فراصوت را برعهده دارند، چنین مسئله‌ای موجب تولید گرما می‌شود که ممکن است بر مغز و اعصاب جنین تاثیر گذار باشد.

هزینه خرید دستگاه اولتراسوند چقدر است؟

نمی‌توان یک مقدار ثابت و مشخص برای هزینه خرید دستگاه اولتراسوند معرفی کرد. زیرا دستگاه‌های سونوگرافی انواع مختلفی دارند و بر اساس عملکرد و کاربرد خود قیمت‌گذاری می‌شوند. به عنوان مثال، دستگاه سونوگرافی جیبی که در ابعاد کوچکتری نسبت به دستگاه های سونوگرافی کلینیکی تولید می‌شود، قیمت پایین‌تری دارد. علاوه بر این، براساس برند و قابلیت های دستگاه سونوگرافی قیمت آن نیز متفاوت هستند.

در پایان باید گفت بدون اولتراسوند، تشخیص بسیاری از بیماری‌های داخلی بدن امکان پذیر نیست. اگرچه سایر روش‌هایی تصویربرداری پزشکی می‌توانند تصاویر مفیدی از اندام‌های داخلی بدن تهیه کنند، اما برخی از آن‌ها مثل دستگاه اشعه ایکس آسیب بسیار زیادی به بدن وارد خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

امتیازدهی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

سونوگرافی صورت چیست؟ کاربرد دستگاه سونوگرافی صورت

یکی از ابزارهایی که به پزشکان به خصوص در کلینیک های زیبایی کمک می کند، دستگاه سونوگرافی صورت است. در اینجا به بررسی کاربردهای سونوگرافی صورت برای تزریق و تخلیه ژل، بوتاک…

سونوگرافی بارداری

در دوره بارداری نگرانی های زیادی با مادر همراه است که یکی از آنها سلامتی جنین است ولی در دوره ای که با ابزارهای مختلف مثل سونوگرافی می توان این موضوع را بررسی کرد، نیازی…

بهترین دستگاه سونوگرافی در دنیا

دستگاه های سونوگرافی بسیار متنوع هستند و در ابعاد و شکل‌های مختلف وارد بازار پزشکی می‌شوند. اینجا بهترین دستگاه سونوگرافی را به همراه 13 برند مطرح در این زمینه، معرفی کر…
0
    0
    سبد خرید شما
    سبد خرید خالی استبازگشت به فروشگاه