ورکشاپ سونوگرافی ریه – رفع اشکال

همانطور که می دانید دستگاه سونوگرافی یک وسیله ستینگ و همچنین کاملا مهارت محور می باشد. این بدان معناست که شاید تصویر خوبی که شما می توانید با یک دستگاه سونوگرافی از بدن بیمار تهیه کنید به مراتب با کیفیت تر از تصویری باشد که همکار شما با همان دستگاه تهیه خواهد کرد. دستگاه های سونوگرافی با تنظیمات مختلف جهت آناتومی های متفاوت طراحی شده است. شاید این سوال برای شما نیز ایجاد شود که پریستها تا چه میزان می توانند به پزشک در تهیه تصاویر با کیفیت کمک کنند؟

واقعیت آن است که این ستینگ های پیش فرض با توجه به یک اناتومی میانه بصورت پیش فرض تعیین شده اند و گاها می توانند منجر به تصاویر عالی و گاهی با تغییر در شرایط بیمار می توانند تصاویر بسیار ضعیفی تولید کنند. لذا ست کردن دستگاه در بهینه ترین حالت برعهده پزشک خواهد بود. برای گرفتن بهترین تصاویر با دستگاه سونوگرافی از شما میخواهم که این مطالب را به دقت مطالعه بفرمایید!

هر کدام از ستینگ های دستگاه سونوگرافی شما دارای معنای مشخصی است و پیام واضحی را به دستگاه و بدن بیمار منتقل خواهدکرد. در ادامه مطلب جهت دریافت بهترین تنظیمات دستگاه سونوگرافی تان با ما همراه شوید.

گین (Gain)

گین تقویت یکنواخت سیگنال اولتراسونیک است که پس از عبور از بافت بدن بیمار به مبدل دستگاه سونوگرافی شما باز می گردد. بنابراین به جای روشن کردن کل مانیتور، تصویر اناتومی روی صفحه با یک حاشیه یکنواخت سفید می شود، گویی سیگنال برگشتی را قوی تر می کند تا ارگان مورد نظر راحت تر دیده شود. باید به یاد داشته باشیم برای سونوگرافی بافت های حساس تر مثل چشم و یا جنین افزایش گین تصویر می تواند آسیب زننده باشد. لذا گین را تا حد امکان متعادل تنظیم کنید! همانطور که در تصویر مشاهده می کنید گین دستگاه از ۳۰ شروع شده و تا ۱۰۵ افزایش خواهد یافت، بهترین گین در شرایط نرمال در حدود ۷۰ دسیبل تعیین خواهد شد. برای درک بهتر از تاثیر گین در تصویر سونوگرافی ویدیو زیر را چند مرتبه مشاهده کنید.

داینامیک (Dynamic)

در تصویربرداری اولتراسوند پزشکی، محدوده دینامیکی که با DR نمایش داده می شود، به عنوان تفاوت بین حداکثر (نقطه های سفید) و حداقل (نقطه های سیاه) مقدار توان سیگنال در نظر گرفته شده است و برای تعیین نمایش سیگنال های برگشتی از پروب تعریف می شود و یکی از ضروری ترین پارامترهایی است که کیفیت تصویر سونوگرافی شما را تعیین می کند.

محدوده تغییرات داینامیک رنج از ۴۰ تا ۱۱۰ می باشد. هر چه از داینامیک رنج ۴۰ به سمت داینامیک رنج های بالاتر (۱۱۰) پیش می روید، تصویر شما با جزییات بیشتر و به صورت سیاه، سفید و طوسی نمایش داده می شود و در داینامیک های پایین تر (۴۰) نمایش تصویر بصورت نقاط بیشتر سفید و سیاه و کمتر طوسی دیده خواهد شد. برای درک بهتر به ویدیو زیر دقت فرمایید.

فوکوس (Focus)

فوکوس فرآیند زمان‌بندی ارسال صوت در عناصر پیزوالکتریک دستگاه سونوگرافی شماست. به‌گونه‌ای که امواج صوتی حاصل در برخی نقاط شدت و تمرکز بیشتری پیدا کنند. توسط تنظیم فوکوس یک عمق خاص می تواند در کانون توجه قرار گیرد. با استفاده از تنظیمات فوکوس دستگاه اولتراسوند به صورت دقیق می‌توانیم تمام نقاط مختلفی را که اطلاعات از آن‌ها می‌آید بهتر تشخیص دهیم.

فوکوس توسط یک و یا دو مثلث کوچک در کنار (سمت چپ) تصویر با هر باز فشردن دکمه فوکوس جابجا می شود، فوکوس زمانی مناسب خواهد بود که نشانگرهای آن (مثلث های کنار تصویر) هم تراز ارگان مورد نظر واقع شوند. یعنی اگر کاروتید در عمق ۲۰ میلی متری در حال مشاهده است، فوکوس دستگاه را در همین عمق تنظیم کنید. ویدیو زیر جهت درک بهتر شما تهیه شده است.

دنویز (Denoise)

کاهش نویز اغلب باعث می شود تا تصویر شما صاف و یکدست شود و وجود نویز جلوه ای لکه دار و گرین در تصویر سونوگرافی شما ایجاد

می کند. کاهش نویز توسط دکمه DeNoise در دستگاه سونوگرافی شما انجام خواهد شد و جهت درک بهتر این موضوع ویدیو زیر برای شما تهیه شده است.

هارمونیک (Harmonic)

تصویربرداری هارمونیک بر اساس تعامل غیر خطی اولتراسوند منتشر شده از بافت ها است که در نتیجه با فرکانس های بالاتری به پروب باز می گردد. استفاده از این تکنیک آرتیفکت ها را کاهش می دهد و وضوح محوری و جانبی تصویر را بهبود می بخشد.

دپث (Depth)

آپشن عمق در تصویربرداری دقیقاً همان چیزی را که به نظر می رسد انجام می دهد و توصیف می کند که تا چه اندازه ای از عمق می توانید با دستگاه اولتراسوند خود به داخل بدن نگاه کنید. بر حسب سانتی متر اندازه گیری می شود و از سطح مبدل که معمولاً روی پوست بیمار قرار دارد شروع می شود.

عمق مناسب معمولا ۲ برابر عمق اناتومیک ارگان های مورد نظر تنظیم می شود تا تصویر ایجاد شده دقیقا در وسط صفحه نمایشگر شما دیده شود. به عنوان مثال اگر کاروتید در عمق ۲۰ میلی متری از بدن قرار دارد، برای اسکن آن، بهترین عمق انتخابی می تواند ۴۰ میلیمتر تعیین گردد. به ویدیو زیر نگاه کنید.

فریز (Freeze)

Freeze به اپراتور اجازه می دهد تا یک تصویر ثابت برای بایگانی تولید کند و آن را اندازه گیری نماید. این معمولا یک کلید نرم افزاری و همزمان سخت افزاری است. به طور معمول، در سمت راست و یا وسط پانل کنترل قرار دارد تا در حین اسکن با دست راست، به راحتی با دست چپ به آن دسترسی داشته باشید. همچنین در میان پروب شما یک کلید سخت افزاری برای اینکار تعریف شده است. این کلید معمولاً دارای برچسب فریز است و برخی از تولیدکنندگان از دانه برف به عنوان نماد آن استفاده می کنند.

انتخاب مدهای تصویربرداری

همانطور که می دانید دستگاه های سونوگرافی روی مدهای مختلف تصویربرداری قادر به تهیه تصویر می باشند. هرکدام از این مدها باحروف مشخصی در دستگاه شما نمایش داده می شود که در ذیل به اختصار هر کدام را توضیح خواهیم داد:

  • مد برایتنس یا همان B

B-Mode یک نمایش تصویر اولتراسوند بصورت دو بعدی است که از نقاط روشنی که پژواک اولتراسوند را نشان می دهد تشکیل شده است. میزان روشنایی هر نقطه با دامنه سیگنال اکو برگشتی تعیین می شود.

  • مد موشن یا همان  BM

حالت M یا حالت “حرکت” که به موشن نیز معروف است، شکلی از تصویربرداری اولتراسوند است که در بخش اورژانس، مراقبت های ویژه و ریه از کاربرد بالینی بالایی برخوردار است. می‌توان از آن در موقعیت‌های مختلفی برای ارزیابی حرکت ارگان در واحد زمان‌استفاده کرد و می‌تواند حرکت بافت را در یک نمودار در واحد زمانی ثبت کند.

  • مد کالر داپلر Color Doppler

داپلر رنگی اولتراسونیک یک تکنیک تصویربرداری است که اطلاعات تشریحی به دست آمده با استفاده از تکنیک‌های پالس-اکوی اولتراسونیک را با اطلاعات سرعت به دست آمده با استفاده از تکنیک‌های داپلر اولتراسونیک ترکیب می‌کند تا نقشه‌های رنگی عروق و سرعت جریان در بافت که بر روی تصاویر آناتومی در مقیاس خاکستری قرار گرفته‌اند، ایجاد شود.

  • مد پاور داپلر با همان  PDI

تصویربرداری پاور داپلر (PDI) تکنیکی برای ارزیابی سیستم عروقی است. از پردازش ویژه برای نمایش دامنه یا قدرت سیگنال داپلر، به جای اطلاعات سرعت و جهت (قرمز و آبی) مانند داپلر رنگی معمولی، استفاده می کند.

  • مد پالس ویو یا همان PW

داپلر موج پالسی (PW) از اصل داپلر استفاده می کند که اجسام متحرک ویژگی امواج صوتی را تغییر می دهند. با ارسال پالس های کوتاه و سریع صدا، اندازه گیری دقیق سرعت خون در یک مکان دقیق و در زمان واقعی امکان پذیر می شود. جهت انتخاب مدهای مختلف تصویربرداری شما می توانید مطابق با ویدیو زیر اقدام نمایید.

پریست ها (Preset)

تنظیمات از پیش تعیین شده یا همان پریست ها تنظیم هایی که توسط سازنده نصب و تنظیم می شوند، پریست کارخانه نامیده می شوند. این همان چیزی است که وقتی دستگاه از جعبه خارج می شود شما آن را خواهید داشت. قبل از شروع معاینه بیمار، مبدل و تنظیمات مناسب (از پیش تعیین شده) را انتخاب می کنید و سپس متناسب با وضعیت فیزیکی و اناتومیکال بیمار ستینگ را برای وی شخصی سازی می کنید. تنظیمات از پیش تعیین شده در حالت کانوکس با حالت لینیر متفاوت خواهد بود. برای دسترسی به پروب کاردیاک و مد فیزآرای، در حالت کانوکس پروب را روی پریست کاریاک قرار می دهیم. برای درک بهتر این موضوع به ویدیو های زیر نگاه کنید.

بیوپسی (Biospy)

بیوپسی با هدایت اولتراسوند به آن معناست که در طول بیوپسی، پزشک متخصص از دستگاه سونوگرافی برای تعیین محل دقیق و هدایت یک سوزن تخصصی به ناحیه صحیح بدن استفاده می کند. این گزینه جهت نمونه برداریin plane  و out of plane با دقت از بدن استفاده می‌شود. برای استفاده از آپشن بیوپسی در پروب سونوگرافی خود مطابق ویدیو زیر عمل نمایید.

میژرمنت (Measurment)

با استفاده از این ایتم شما می توانید طول، مساحت، پهنا، ولوسیتی، سرعت و دیگر موارد مشابه را با دستگاه سونوگرافی خود محاسبه کنید. ابزارهای اندازه گیری در مدهای مختلف سونوگرافی متفاوت خواهد بود.

پلی  (Play)

این ابزار به شما اجازه خواهد داد تا ساین لوپ های آخر تصویربرداری خودتان را بصورت فیلم مشاهده کنید. همچنین شما با کشیدن انگشت خود بر روی صفحه و در حالت فیریز این ساین لوپ ها را بصورت دستی ورق زده و بهترین ساین لوپ را جهت اندازه گیری و یا بررسی انتخاب میکنید.

انوت (Annote)

انوت یا همان حاشیه نویسی تصویر پزشکی. حاشیه نویسی تصویر فرآیند طبقه بندی یا برچسب گذاری یک تصویر با استفاده از متن می باشد. این فرآیند معمولاً برای شناسایی ارگان، مرزها و تقسیم‌بندی تصاویر اعمال می‌شود.

سیو (Save)

اپشن سیو در دو مدل بصورت عکس و ویدیو به شما این امکان را خواهد داد که تصویر دریافتی از ارگان را بصورت فیلم و یا تصویر ذخیره نمایید. ضمنا شما می توانید پیش از ذخیره سازی عکس، اندازه گیری و یا لیبلینگ متناسب با آن ارگان را بر روی تصویر ذخیره نمایید. تصاویر دریافتی در گالری گوشی شما ذخیره خواهد شد. برای مشاهده بهتر این آپشن از دستگاه خود ویدیو زیر را ملاحظه نمایید.

کیلیر  (Clear)

این آیتم برای پاک کردن تمامی اندازه گیری و لیبلینگ انجام شده از صفحه سونوگرافی شما می باشد.

پیشنت (Patient)

این آیتم به شما امکان می دهد تا مشخصات بیمار خود شامل نام، شماره ملی، ناحیه مورد سونوگرافی، پزشک و مواردی از این قبیل را پیش از ذخیره تصویر و گزارش نویسی در فایل و خروجی تصویر ذخیره نمایید.

پریست (Preset)

در اینجا شما می توانید ستینگ دستگاه خود را تنظیم نمایید. با تنظیم ساین لوپ شما می توانید فریم های بیشتر و یا کمتری را بسته به سلیقه و میزان نیاز ذخیره کنید.

ضمنا با زدن دکمه Show information اطلاعات تنظیمات در کنار تصویر نمایش داده و یا در صورت خاموش کردن این تنظیمات حذف خواهد شد.

میژر مگنیفای به شما کمک خواهد کرد تا اندازه گیری های دقیق تری با سونوگرافی خود انجام دهید. پیشنهاد ما بر آن است که این اپشن را روشن بگذارید.

وایرلس چنل به شما امکان استفاده از باندهای مختلف وای فای را می دهد، برای استفاده از پروب خود با سرعت بالاتر و بصورت ریل تایم حتما از باند ۵G  استفاده نمایید. در تنظیمات دایکام شما می توانید دستگاه خود را به سیستم پکس مرکز وصل و خروجی آن را با پسوند دایکام در این سیستم ذخیره نمایید.

تی جی سی (TGC)

این آیتم جهت جبران گین دستگاه در عمق های مختلف می باشد. تفاوت این آیتم با گین در آن می باشد که در تغییرات گین توان دستگاه در تمام عمق ها همزمان تغییر خواهد کرد، ولی در تی جی سی شما می توانید در ۸ سطر مختلف گین دستگاه را تنظیم نمایید. برای درک بهتر این ایتم به ویدیو زیر نگاه کنید.

استیر (Steer)

این بخش به شما این امکان را می دهد که باکس داپلر رنگی را زمانی که نمی توانید زاویه بهینه را توسط پروب ایجاد کنید، بصورت زاویه دار هدایت کنید. از این آیتم زمانی که نمی توانید صوت را به شکل غیر عمود به ارگان تابش کنید استفاده می شود. در صورت عدم استفاده از استیر شما کالر مناسبی دریافت نخواهید کرد.

پی ار اف (PRF)

تغییر در فاز به تغییر در فرکانس ترجمه می شود. به عنوان مثال هنگامی که سیگنال برگشتی با سیگنال ساطع شده مقایسه می شود، قله موج بازگشتی با قله موج منتشر شده مطابقت نخواهد داشت زیرا فاصله بین قله ها تغییر کرده است. تعداد این پالس ها در ثانیه را فرکانس تکرار پالس (PRF) می گویند. با تغییر این آیتم شما می توانید کالر دستگاه را بهبود ببخشید. متناسب با ولوسیتی و سرعت خون در شریان و ورید ها شما می توانید بهترین پی ار اف را تنظیم نمایید.

دبلیو اف (WF)

فیلتر دیواری (WF) نویز فرکانس پایینی را که از حرکت دیواره رگ در زیر آستانه فرکانس تعریف شده و ممکن است توسط اپراتور ایجاد شود، حذف می کند. برای مشاهده تغییرات ناشی از تغییر WF ویدیو زیر را با دقت ملاحظه نمایید.

موو و سایز (Move and Size)

توسط این آپشن شما می توانید باکس کالر را برای بررسی ارگان های مختلف جابجا و یا کوچک و بزرگ نمایید.

کالر گین (Color Gain)

توسط این دکمه شما می توانید میزان حساسیت دستگاه نسبت به حرکت و نمایش آن را افزایش دهید، افزایش بیش از حد توان دستگاه موجب نشت رنگ بیرون از فضای عروق خواهد شد. لذا از توان متعادل و حدود 80 دسیبل استفاده نمایید. این توان در مورد اندام های حساس مانند چشم باید حداقل تنظیم شود تا به بافت آسیبی وارد نشود.

میژرمنت ضربان قلب (HR Measurment)

از این آیتم جهت محاسبه ضربان قلب بر اساس نمودار پالس ویو استفاده خواهد شد.

میژر سیستولیک دیاستولیک  (Measurment SD)

از این آیتم جهت محاسبه ضربان قلب و ولوسیتی در حالت سیستولیک و دیاستولیک استفاده می شود و این اندازه گیری بر اساس نمودار پالس ویو انجام خواهد شد.

میژر ولوسیتی (Measure Velocity)

از این آیتم جهت محاسبه ولوسیتی جریان خون در شریان استفاده می شود و این اندازه گیری بر اساس نمودار پالس ویو انجام خواهد شد.

دایکام (Dicom)

از این آیتم جهت ارتباط دستگاه سونوگرافی خود با سیستم پکس مرکز و تحت فرمت دایکام استفاده خواهد شد.

پالس استیر (Pulse Steer)

از این گزینه جهت زاویه دار کردن تابش صوت در دستگاه سونوگرافی نسبت به عروق مورد اسکن استفاده می شود، تغییر زاویه موجب بهبود کیفیت پالس داپلر دستگاه شما خواهد شد.

بیس لاین (Base Line)

از این آیتم جهت تغییر نمایش نمودار پالس ویو استفاده خواهد شد. این آیتم از این جهت تنظیم می شود تا بتوانیم تمام نمودار پالس را مشاهده و بررسی کنیم.

انگل (Angle)

از این آیتم جهت مشخص کردن راستای جریان رگ استفاده می شود. برای درک بهتر ویدیو زیر را مشاهده کنید.

ولوم (Volume)

از این آیتم در مد پالس ویو برای تنظیم دهانه سمپلینگ استفاده می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

امتیازدهی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

سونوگرافی ژل پاژ

سونوگرافی ژل پاژ یکی از روش هاییی است که در فیلد زیبایی از آن استفاده می شود. روش‌های تزریق ژل به صورت و لب تغییرات بسیار زیادی پیدا کرده است. ژل‌هایی که به لب یا باقی ب…

سونوگرافی کبد

با استفاده از دستگاه سونوگرافی کبد می‌توان هر نوع توده بدخیم یا غده خطرناکی در ساختار کبد و کیسه صفرا را تشخیص داد. معمولا با کمک سونوگرافی کبد می‌توان دو نوع عارضه خطرن…

سونوگرافی رحم و تخمدان و کاربردهای آن

بسیاری از بانوان چندین بار در سال به سونوگرافی می‌روند تا یک بخش ۳۵ گرمی به نام رحم را بررسی کنند! البته فراموش نشود که رحم حتی خلق و خوی بانوان را نیز کنترل می‌کند و بر…
0
    0
    سبد خرید شما
    سبد خرید خالی استبازگشت به فروشگاه