ورکشاپ سونوگرافی ریه – رفع اشکال
سونوگرافی پرتابل

آنچه در خصوص سونوگرافی پرتابل می بینید:

یکی از ابزارهای پرکاربرد در پزشکی، سونوگرافی است. این سونوگرافی ها در گذشته به شکل سونوگرافی های مبله و ثابت در دسترس بودند ولی به مرور زمان، سونوگرافی های مبله جای خود را به دستگاه سونوگرافی پرتابل دادند که به دلیل سادگی بیشتر در حمل و نقل و قابلیت استفاده در موارد ضروری، کاربرد بسیاری دارد. بعدها سونوگرافی هندهلد طراحی شدند که در ابعاد کوچکتری در دسترس هستند. در ادامه ضمن تعریف اینکه سونوگرافی پرتابل چیست؟ به بررسی ویژگی ها، مزایای و نحوه استفاد از سونوگرافی پرتابل می پردازیم.

سونوگرافی پرتابل چیست؟

سونوگرافی پرتابل چیست

سونوگرافی پرتابل، کاربردی مانند دیگر دستگاه‌های سونوگرافی ثابت موجود در مراکز و کلینیک‌های درمانی دارد و با استفاده از امواج صوتی و فرکانس‌ها به مشاهده اندام‌های داخلی بدن و شناسایی بیماری کمک می کند. در واقع سونوگرافی قابل حمل یا پرتابل، کوچکتر از دستگاه‌های سونوگرافی است که در مراکز درمانی قرار دارند. کوچک بودن این دستگاه باعث می‌شود به راحتی قابل حمل باشد و بتوان آن را جابجا کرد.

سونوگرافی پرتابل از یک بخش به نام پروب سونوگرافی تشکیل شده است که تمامی امواج صوتی توسط این بخش صادر می‌شود. این امواج با اندام‌های بدن برخورد کرده و پس از بازگشت، تصویر اندام مد نظر را روی صفحه نمایشگر نشان خواهند داد.

پس از اینکه سونوگرافی، تصاویر مربوط به اندام‌های داخلی بدن را دریافت کرد، آنها را به پردازنده انتقال می‌دهد. پردازنده تمامی تصاویر را آنالیز می‌کند و در نهایت تصویر نهایی روی صفحه نمایشگر نشان داده می‌شود. بر اساس این تصویر، اطلاعات مربوط به اندام مورد نظر یا وضعیت بیمار یادداشت خواهد شد.

با یک بررسی ساده می‌توان متوجه شد که این دستگاه هیچ تفاوتی با سایر دستگاه‌های سونوگرافی ندارد. بلکه به دلیل داشتن اندازه کوچک و قابلیت جابه جایی حتی مزایایی نیز افزون بر سایر دستگاه ها دارد.

کاربردهای سونوگرافی پرتابل

کاربرد سونوگرافی پرتابل

سونوگرافی پرتابل هیچگونه محدودیتی برای انجام خدمات سونوگرافی و مشاهده بخش‌های مختلف اندام‌های داخلی بدن ندارد. در نتیجه می‌توان مانند سونوگرافی‌های معمولی از آن استفاده کرد. در ادامه برخی از کاربردهای این دستگاه را برای شما بیان می‌کنیم:

  • آنالیز وضعیت اندام ‌های بدن

مهمترین اندام‌هایی که در سونوگرافی مورد بررسی و آنالیز قرار می‌گیرند، اندام‌هایی مثل کبد و قلب هستند. شناسایی انسداد و گرفتگی در عروق قلبی به وسیله دستگاه‌های سونوگرافی انجام می‌شود. از طرفی بیماری‌های مربوط به کبد مثل؛ کبد چرب، تجمع سموم در کبد و مواردی اینچنینی نیز به راحتی به کمک سونوگرافی کبد قابل تشخیص هستند.

بنابراین در بسیاری از موارد پزشک می تواند با سونوگرافی پرتابل، بدون نیاز به مراجعه بیمار به بیمارستان ها و کلینیک ها، به سرعت وضعیت اندام های بدن را بررسی کند.

  • بررسی سلامت اندام‌ ها

یکی دیگر از کاربردهای مهم سونوگرافی پرتابل این است که می‌تواند تمامی اندام‌های بدن را از نظر بروز بیماری، درد، التهاب و عفونت مورد بررسی قرار دهد و یک چکاپ کامل در اختیار شما بگذارد. به خصوص دردهایی که منبع آنها داخلی بوده و به راحتی، قابل تشخیص نیست، با کمک این دستگاه شناسایی می‌شوند.

  • مشاهده وضعیت کیسه صفرا و کلیه

اگر بیمار درد شدیدی در کلیه خود احساس کند یا ترشح بیش از حد صفرا، موجب بروز علائم جدی در بدن شود، پزشک تا زمانی که نتایج حاصل از سونوگرافی شما را مشاهده نکند، نمی‌تواند به راحتی بیماری را تشخیص دهد. به همین دلیل برای شناسایی سموم و سنگ کلیه و مواردی اینچنینی، به این دستگاه نیاز است.

اگر بیمار درد شدیدی داشته باشد، رفتن به مراکز درمانی و انجام سونوگرافی بسیار سخت است. در این حالت پزشک می تواند با استفاده از سونوگرافی پرتابل، سرعت تشخیص و درمان را بهبود دهد.

  • مشاهده وضعیت کلی کبد و روده ها

برای تشخیص برخی مشکلات کلی در کبد و روده نیز می‌توان از سونوگرافی پرتابل استفاده کرد. اما معمولاً در تشخیص دقیق مشکلات کبد و روده باید از آندوسکوپی استفاده کرد. استفاده از آندوسکوپ یکبار مصرف، یک روش ایمن برای تشخیص بیماری‌های داخلی است؛ چرا که کاملا استریل و بی خطر است.

  • بررسی سلامت نوزاد و تشخیص بیماری ‌های زنان

بسیاری از زنان به دلیل بروز بیماری‌های خاص که مربوط به رحم و تخمدان آنهاست، نیاز به انجام سونوگرافی دارند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای سونوگرافی پرتابل این است که حتی می‌تواند اطلاعات دقیقی در رابطه با وضعیت جنین و سلامت او در اختیار مادر قرار دهد.

همچنین در صورتی که به بیماری‌هایی مثل تخمدان پلی کیستیک، عفونت‌های ادراری یا مشکلات مربوط به رحم و تخمدان مبتلا باشید، پزشک می تواند به راحتی و با استفاده از دستگاه سونوگرافی واژینال، وجود این بیماری‌ها را تشخیص داده و مراحل درمانی را آغاز کند.

  • بررسی سلامت نوزادان

سونوگرافی امواج را برای مشاهده اندام‌های داخلی بدن ساطع می‌کند. این امواج هیچ گونه ضرری برای یک فرد بزرگسال ندارند. همچنین برای یک نوزاد یا کودک نیز کاملاً ایمن هستند. در نتیجه می‌توان از آنها برای شناسایی وضعیت داخلی بدن نوزاد نیز استفاده کرد. مشکلاتی که در قلب و مغز نوزادان رخ می‌دهد، به راحتی به کمک سونوگرافی پرتابل قابل تشخیص است.

  • بررسی بیماری‌های مردان

علاوه بر بیماری‌های زنان، بیماری‌های زیادی وجود دارد که مردان نیز به دلیل ابتلا به آنها به سونوگرافی نیاز دارند. به عنوان مثال بیماری‌هایی مانند واریکوسل یا بروز درد در بیضه‌ها و آلت تناسلی می‌تواند نشان دهنده بیماری‌های خاصی باشد که تشخیص آن فقط به وسیله سونوگرافی امکان پذیر است. پزشکان با استفاده از سونوگرافی پرتابل نیز مانند دستگاه‌های سونوگرافی ثابت، این نوع بیماری‌ها را به راحتی تشخیص دهد.

سونوگرافی پرتابل در موارد بسیار دیگری هم کاربرد دارد. سونوگرافی صورت برای تزریق ژل و بوتاکس، یکی دیگر از کاربردهای این دستگاه هاست که می تواند احتمال بروز خطای پزشکی را بسیار کاهش دهد.

پیشنهاد به مطالعه بیشتر: سونوگرافی داپلر

نحوه کار با سونوگرافی پرتابل

انواع سونوگرافی پرتابل

این دستگاه به دلیل سایز کوچک و قابلیت جا به جایی، کارکرد ساده‌ای نیز دارد و نحوه کار با آن بسیار راحت و مشابه با دستگاه سونوگرافی مبله است.

  • روشن کردن دستگاه

در ابتدا بیمار باید روی یک سطح صاف دراز بکشد و تمامی اشیاء فلزی مثل زیورآلات یا دستبند را از بدن خود جدا کند. سپس پزشک باید دستگاه را روشن کند.

  • ریختن ژل مخصوص

در مرحله بعد یک ژل مخصوص باید روی اندام مورد نظر جهت سونوگرافی، ریخته شود و به طور کامل تمام بخش مورد نظر را پوشش دهد. این ژل به دستگاه کمک می‌کند امواج صوتی که به سمت اندام‌های داخلی بدن می‌فرستد را دقیقاً در نقطه مورد نظر جذب کند و امواج تصویری که از آن برمی‌گردد، واضح‌تر باشد.

  • قرار دادن مبدل روی بدن

بنا به محل مورد نظر جهت آزمایش، در صورتی که نیاز باشد، بیمار باید قبل از سونوگرافی، نوشیدنی و مایعات مصرف کند تا مثانه او پر باشد. پر بودن مثانه به خصوص در مواردی که سلامت مثانه و آلت تناسلی توسط دستگاه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، اهمیت بسیار زیادی دارد.

در نهایت پس از تصویربرداری‌های لازم از اندام مورد نظر در زوایای لازم، کار سونوگرافی پرتابل به پایان می رسد.

فرآیند تصویر برداری با سونوگرافی پرتابل

فرآیند تصویربرداری با سونوگرافی پرتابل به شکل زیر است:

  1. سونوگرافی پرتابل یک دسته یا مبدل دارد که روی آن بخشی قرار گرفته است که امواج صوتی از آن ساطع می‌شود. هنگامی که امواج صوتی از سری روی مبدل دستگاه خارج شد، به کمک ژل مخصوصی که روی سطح پوست قرار دارد، وارد بدن شده و از این طریق به اندام مد نظر اصابت می‌کند.
  2. پس از برخورد، این امواج صوتی از روی سطح بدن بازتاب شده و بازتاب آنها به مبدل برخورد کرده و در نهایت به امواج تصویری تبدیل می‌شود که از طریق پردازنده به صفحه نمایشگر منتقل می‌شود.
  3. تصویری که به صفحه نمایشگر فرستاده می‌شود، به کمک دستگاه‌های چاپگر چاپ می‌شود یا حتی قابلیت انتقال روی نرم افزارهای دیگر داشته و امکان دریافت خروجی‌های متفاوت را برای اپراتور یا پزشک فراهم می‌کند. این تصویر بسیار دقیق است و هیچ تفاوتی با تصویر دستگاه‌های سونوگرافی ثابت ندارد.

انواع سونوگرافی پرتابل

سونوگرافی پرتابل نیز مانند دستگاه های سونوگرافی ثابت فقط در یک شکل و کاربرد وارد بازار نشده است، بلکه انواع مختلفی دارد. در ادامه برخی از انواع سونوگرافی پرتابل را بیان می‌کنیم:

سونوگرافی پرتابل لپ تاپی

نوعی از دستگاه‌های سونوگرافی قابل حمل وجود دارند که به آنها دستگاه‌های لپ تاپی گفته می‌شود.

ویژگی های سونوگرافی پرتابل لپ تاپی:

  • این دستگاه‌ها همانطور که از نام آنها مشخص است، شباهت زیادی به لپ تاپ دارند و می‌توان از آنها برای بررسی و آنالیز تمام اندام‌های بدن استفاده کرد.
  • برای استفاده از این نوع دستگاه، از باتری استفاده می‌شود و نسبت به باقی دستگاه‌های سونوگرافی قابل حمل تقریباً وزن بالایی دارد.
  • این دستگاه قادر است بازتاب تصاویر حاصل از مبدل را با سرعت بسیار زیادی روی صفحه نمایشگر نشان دهد. همچنین نمایش تصویر بسیار واضح بوده و کیفیت بالایی دارد.

سونوگرافی با مانیتور مجزا

نوع دیگر دستگاه‌های سونوگرافی قابل حمل، دستگاه‌هایی هستند که از نظر عملکرد و کارکرد، مشابه دستگاه سونوگرافی لپ تاپی هستند و عملاً به آنها سیستم‌های پرتابلی گویند.

ویژگی های سونوگرافی با مانیتور مجزا:

  • تفاوت این نوع دستگاه این است که معمولاً در آن صفحه نمایشگر جدا از باقی اجزای دستگاه است. ابتدا برای استفاده از این نوع دستگاه سونوگرافی، باید آن را به یک صفحه نمایش مناسب متصل کرد.
  • این دستگاه‌ها بر خلاف دستگاه‌های سونوگرافی پرتابل لپ تاپی، سبک‌تر هستند.

سونوگرافی پرتابل موبایلی

یکی دیگر از انواع دستگاه‌ سونوگرافی قابل حمل، سونوگرافی موبایل هستند.

ویژگی های سونوگرافی پرتابل موبایلی:

  • همانطور که از نام این دستگاه‌ها مشخص است، اندازه بسیار کوچکی دارند و وزن آنها نیز بسیار پایین است. به این دستگاه ها سونوگرافی جیبی هم گفته می شود.
  • کارکرد این دستگاه نیز مانند سایر سونوگرافی های پرتابل بوده و قادر است تصاویر را روی صفحه نمایشگر جداگانه به شکل رنگی یا سیاه و سفید و با کیفیت بالا نشان دهد.
  • این دستگاه برای اتصال به نمایشگر نیاز به سیم ندارد و به راحتی می‌تواند به آن متصل شود.
  • سرعت مشاهده تصاویر روی نمایشگر به کمک این دستگاه بسیار بالاست.

پیشنهاد به مطالعه بیشتر: بهترین دستگاه سونوگرافی در ایران

عوارض و معایب سونوگرافی پرتابل

سونوگرافی چندین سال است در تمام کشورهای جهان به عنوان یک روش ایمن و کم خطر برای شناسایی بیماری‌ها و مشاهده اندام‌های داخلی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد و تاکنون عارضه خاصی پس از استفاده از آن، مشاهده نشده است. به دلیل اینکه دستگاه سونوگرافی قابل حمل نیز دقیقاً مانند دیگر دستگاه های سونوگرافی عمل می‌کند، بنابراین انتظار بروز عارضه و مشکل در این نوع دستگاه وجود نخواهد داشت.

در هر صورت ممکن است گرما و امواجی که توسط دستگاه‌های سونوگرافی ساطع می‌شود، برای برخی از افراد باعث بروز حساسیت خفیف شود که البته این موضوع بسیار نادر است.‌ گرمایی که توسط سونوگرافی پرتابل، منتقل می‌شود، حدود ۲ تا ۴ درجه سلسیوس است که با توجه به شرایط بدنی افراد بسیار ناچیز است و به هیچ وجه نمی‌تواند برای بدن انسان خطرناک باشد. اما برخی از بیماران ممکن است به این موضوع حساسیت نشان دهند.

استفاده از سونوگرافی پرتابل برای چه افرادی ضروری است؟

  • اولین گروه از افرادی که برای انجام سونوگرافی به دستگاه سونوگرافی قابل حمل یا پرتابل نیاز دارند، مادران باردار هستند. مادران باردار به خصوص در ماه های آخر بارداری، شرایط سختی برای تحرک و جابجایی دارند. در نتیجه مراجعه به مطب دکتر و ساعت‌ها نشستن برای رسیدن نوبت سونوگرافی بسیار آزاردهنده است. استفاده از سونوگرافی پرتابل باعث می‌شود نیازی به رفت و آمد و ماندن در ترافیک یا تحرک زیاد برای مادر باردار وجود نداشته باشد.
  • گروه دوم افرادی هستند که دارای مشکلات جسمی یا مشکلات قلبی هستند. افرادی که برای حرکت ناتوان هستند یعنی مشکلات نخاعی یا آرتروز دارند، شرایط سختی برای جابجایی و استفاده از خدمات سونوگرافی خواهند داشت. به همین دلیل استفاده از سونوگرافی پرتابل بهترین انتخاب برای آنها خواهد بود.
  • همچنین افرادی که به مشکلات قلبی و عروقی مبتلا هستند، مانند بسیاری از افراد دیگر اگر بخواهند در حالت عادی از دستگاه‌های سونوگرافی ثابت استفاده کنند، باید مدت زمان زیادی از منزل تا فرارسیدن نوبت خود در مطب دکتر با توجه به شرایط و شلوغی، کار بسیار سخت و مشکلی است.
  • بعلاوه در برخی موارد ضروری که نیاز به تشخیص زودهنگام است، پزشک می تواند از سونوگرافی پرتابل برای تشخیص استفاده کند تا زمان کمتری صرف شود.

انواع سونوگرافی با کمک سونوگرافی پرتابل

در علم پزشکی، چندین نوع سونوگرافی وجود دارد که ممکن است فقط با یک یا دو نوع آن آشنایی داشته باشید. یکی از انواع سونوگرافی که تقریباً همه افراد با آن آشنا هستند، سونوگرافی بارداری است که برای تشخیص سن جنین و وضعیت سلامت او انجام می‌شود. در ادامه انواع سونوگرافی که می توان با استفاده از سونوگرافی پرتابل انجام داد را به شما معرفی می کنیم:

  • ماموگرام

یکی از انواع سونوگرافی، ماموگرام نام دارد که برای تشخیص بیماری‌های سینه و وضعیت آن انجام می‌شود. از این سونوگرافی می‌توان برای تشخیص سرطان سینه و وجود غده‌های فعال لنفاوی و مواردی اینچنینی استفاده کرد.

  • رادیوگرافی

با استفاده از سونوگرافی پرتابل حتی امکان رادیوگرافی نیز وجود دارد. دستگاه سونوگرافی از امواج صوتی استفاده می‌کند. اما رادیوگرافی از اشعه ایکس برای مشاهده وضعیت داخلی بدن استفاده می‌کند که نتایج حاصل از آن روی صفحه نمایشگر مشخص نمی‌شود. بلکه باید به شکل جداگانه روی کاغذ قرار گیرد.

  • سونوگرافی متحرک

سونوگرافی متحرک زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که پزشک قصد داشته باشد وضعیت حرکت، جابجایی و انتقال خون را مورد بررسی قرار دهد. این نوع سونوگرافی نیز در منزل به راحتی انجام می‌شود. تصاویر حاصل از آن رنگی است و روی صفحه نمایشگر مشخص خواهد شد.

  • سونوگرافی قلب

اکوی قلب را هم می توان با استفاده از سونوگرافی پرتابل انجام داد. فرآیند انجام اکوی قلب دقیقاً مانند سونوگرافی است و نتایج حاصل از آن روی کاغذ مشخص می‌شود. همه این موارد امکان این را دارند که در منزل نیز انجام شوند و پزشک می تواند در هر مکانی با استفاده از سونوگرافی پرتابل این کار را انجام دهد.

در این مقاله به طور کامل درباره سونوگرافی پرتابل و نحوه استفاده از آن صحبت شد. این دستگاه امروزه به دلیل سهولت استفاده و مشخص شدن نتایج با سرعت بالا، محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است.

اگر از جمله پزشکان دغدغه مندی هستید که به فکر سلامت بیمارانتان در هر شرایطی هستید، می توانید از دستگاه سونوگرافی قابل حمل برای آنها استفاده کنید. حتی اگر جزء دامپزشکانی هستید که به دنبال تشخیص سریع بیماری ها و مشکلات هستید، می توانید از دستگاه سونوگرافی دامپزشکی استفاده کنید.

پیشنهاد می کنیم اگر قصد خرید دستگاه سونوگرافی پرتابل کوچک یا هندهلد را دارید، سونوگرافی های هندهلد شرکت ایده گستر قدرت را مشاهده کنید. همچنین می توانید در صورت نیاز به راهنمایی در این زمینه با مشاوران ما تماس حاصل نمایید و پس از کسب اطلاعات کافی بهترین گزینه را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

امتیازدهی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

سونوگرافی مغز و اعصاب (TCD)

روش های مختلفی برای تشخیص بیماری های مرتبط با مغز و اعصاب وجود دارد ولی شاید کمی عجیب باشد که سونوگرافی یکی از این روش هاست. سونوگرافی مغز و اعصاب که با نام داپلر مغز و …

سونوگرافی NT چیست؟

سونوگرافی، از مهم‌ترین مراقبت‌های دوران بارداری به شمار می‌رود. اهمیت این آزمایش‌ها بر هیچکس پوشیده نیست؛ زیرا سلامت جنین، یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های اصلی والدین است. …

سونوگرافی شکم

سونوگرافی شکم یک روش ایمن برای شناسایی منشا بیماری در ناحیه شکم بوده که با سرعت زیاد و بدون درد انجام می‌شود. برخلاف دستگاه اشعه ایکس، در این روش از تشعشعات خطرناک برای …
0
    0
    سبد خرید شما
    سبد خرید خالی استبازگشت به فروشگاه