ورکشاپ سونوگرافی ریه – رفع اشکال

دستگاه اولتراسوند یا همان سونوگرافی به عنوان “استتوسکوپ” رادیولوژیست توصیف شده است. توانایی این دستگاه، در کمک به تشخیص بالینی با تصویربرداری استاتیک و دینامیک است و امکان تشخیص سریع و دقیق را برای پزشکان فراهم می کند.

با این حال، به طور معمول برخلاف گوشی پزشکی، استفاده از یک دستگاه سونوگرافی بزرگ و حجیم در محیط بیمارستانی که بیماران می‌توانند در سراسر بیمارستان پراکنده باشند، دشوار می باشد. با توسعه فناوری نوآورانه در زمینه دستگاه های اولتراسوند، سونوگرافی در نقطه مراقبت یا همان PoCUS می تواند به راحتی توسط پزشک، برای تشخیص سریع و به موقع انجام شود. در این مقاله مروری به کاربردهای PoCUS در اورژانس ارتوپدی خواهیم داشت.

کاربردهای سونوگرافی در ارتوپدی

اغلب برای تشخیص در ارتوپدی، به تصویربرداری بیشتر از گرفتن شرح حال، معاینه بالینی و رادیوگرافی ساده نیاز است. در این موارد PoCUS می تواند برای رد شکستگی های مخفی، تشخیص افیوژن مفصل و پارگی تاندون مفید باشد. با کمک به تشخیص سریع، می‌توانیم بی‌حرکتی غیرضروری و در نتیجه اقامت در بیمارستان را کاهش دهیم.

با ارزان‌تر و قابل حمل‌تر شدن دستگاه های سونوگرافی هندهلد یا همان سونوگرافی های پرتابل، احساس ما بر این است که دستگاه سونوگرافی هندهلد واقعاً می‌تواند به گوشی پزشکی جراح ارتوپد تبدیل شود. امروزه یادگیری استفاده از دستگاه سونوگرافی پرتابل (هندهلد) برای تمامی پزشکان محترم از جمله متخصصین و جراحان ارتوپدی تبدیل به یک امر جدی شده است!

همکاران شما در حال ارتقا اطلاعات دیداری خود از بدن بیمارانشان هستند، تا تصمیم بهتر و دقیق تری برای روند درمان آنها بگیرند. درمان بهتر و مطمئن، نتیجه کار آنهاست؛ این موضوع از سمت بیمار نیز کاملا ملموس خواهد بود و آنها را به سمت پزشکان مجهزتر سوق می دهد.

ضرورت استفاده از سونوگرافی پرتابل در ارتوپدی

سونوگرافی پرتابل که امروزه در ابعاد یک گوشی موبایل طراحی شده است، یک ابزار تشخیصی قدرتمند می باشد که می تواند سرعت تشخیص را بهبود بخشد. این ابزار همچنین عدم قطعیت را از لیست تشخیص پزشک ارتوپد حذف کرده و به شروع درمان سریع بیمار کمک می کند.

استفاده از دستگاه سونوگرافی موبایل در بخش اورژانس که در آن سناریوهای بسیاری با شرایط حاد وجود دارد و نیاز به بررسی و مدیریت بحرانی زمان می باشد، آشکارتر می شود؛ جایی که دستگاه تصویربرداری به راحتی در دسترس نیست. دستگاه سونوگرافی موبایل اغلب به عنوان گوشی پزشکی رادیولوژیست شناخته می شود، استفاده از PoCUS  در ترکیب با شرح حال و معاینه بالینی، باعث بهبود دقت و سرعت در تشخیص شده و تاخیر بین مراجعه اولیه و شروع درمان قطعی بیمار را به حداقل می رساند.

دیگر وقت آن شده که کار با دستگاه سونوگرافی تشخیصی را فرا بگیرید. شرکت ایده گستر قدرت شما را در این امر همراهی خواهد کرد. شما هم دستگاه سونوگرافی مورد نظرتان را می توانید از ما تهیه کنید و هم آموزش سونوگرافی را ببینید و نحوه استفاده از سونوگرافی پرتابل جدیدتان را بیاموزید.

سونوگرافی موبایل در شکستگی های پنهان

تشخیص شکستگی استخوان می تواند یک معضل تشخیصی برای درمان بیماران در بخش اورژانس باشد. آسیب‌های بافت نرم می‌توانند علایم شکستگی را نشان دهند، بنابراین بدون دستگاه تصویربرداری، تشخیص شکستگی در معاینه بالینی دشوار است.

دسترسی به روش‌های تصویربرداری دیگر مانند توموگرافی کامپیوتری (CT) و همچنین تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)، بسیار ارزشمند است ولی اغلب بدون وقت قبلی در دسترس نیست. در نتیجه، زمان انتظار برای روش‌های تصویربرداری دیگر می‌تواند منجر به پذیرش غیرضروری، بی‌حرکتی و همچنین تاخیر در درمان بیمار شود. در مورد اطفال و زنان باردار، تصویربرداری تحت اشعه ممکن است خطرات مرتبط با تشعشع را به همراه داشته باشد.

به طور معمول تصور می‌شد که اولتراسوند به دلیل ماهیت آن، در معاینه استخوان هیچ فایده‌ای ندارد؛ ولی با توجه به ماهیت عروقی استخوان وقتی که استخوان شکسته می شود، مایع subperiosteal را می توان با سونوگرافی و اختلالات قشر یا بی نظمی cortical برای شکستگی های دیافیز مشاهده کرد.

در مورد شکستگی های داخل مفصلی همارتروز ممکن است دیده شود که می تواند شک شکستگی را برای ارتوپد ایجاد کند. استخوان منعکس کننده امواج اولتراسوند است و بنابراین قشر استخوان تحت سونوگرافی به صورت یک خط سفید روشن ظاهر می شود.

سونوگرافی هندهلد در ارتوپدی

سونوگرافی از قشر دیافیز تیبیا سالم

 

سونوگرافی ارتوپدی

سونوگرافی شکستگی تیبیا دیافیز که شکستگی در قشر، تشکیل هماتوم پریوستال و لیفت پریوستال را نشان می دهد.

سونوگرافی موبایل در آسیب تاندون

بررسی آسیب های تاندون، یکی از کاربردهای ایده آل سونوگرافی پرتابل است، زیرا اکثر تاندون ها ساختارهای آناتومیکی نسبتاً سطحی دارند. تشخیص، اغلب تنها با شرح حال و معاینه بالینی انجام می شود، با این حال، تشخیص 20 درصد از این پارگی ها را می توان در مرحله حاد اولیه از دست داد.

تاخیر در تشخیص، منجر به تاخیر در درمان می شود که به نوبه خود می تواند ترمیم دشوار را سبب شود. برای ارزیابی پارگی تاندون آشیل، از سونوگرافی خطی استفاده می شود؛ زیرا وضوح آناتومیکی سطحی بهتری دارد.

در یک تاندون سالم، الیاف تاندون در یک الگوی خطی و منظم پیوسته مشاهده می شوند. در صورت مشاهده پارگی تاندون، الیاف ممکن است موج دار و یا ضخیم به نظر برسد، هماتوم نیز بین دو انتها قابل مشاهده خواهد بود. علائم ثانویه شامل نواحی هیپواکوژنیک در عمق یا درون تاندون، ادم بافت یا دژنراسیون تاندون است. این مورد را می توان در رگ به رگ شدن و تاندونوپاتی نیز مشاهده کرد.

کاربرد سونوگرافی در ارتوپدی

سونوگرافی تاندون آشیل طبیعی در محور طولی که یک الگوی خطی پیوسته را نشان می دهد که فیبریلار و هایپراکوئیک است.

کاربرد سونوگرافی در ارتوپدی

نمایش پارگی کامل تاندون آشیل در محور طولی

سونوگرافی موبایل در افیوژن مفصلی

مفاصل متورم و حساس، یکی از علایم بسیار رایج در بخش اورژانس است. تشخیص تمایز بین آرتریت سپتیک، بورسیت، آرتروپاتی کریستالی یا غیر کریستالی و یا افیوژن تروماتیک، تنها بر اساس سابقه بالینی و اظهارات بیمار، ممکن است دشوار باشد.

دستگاه سونوگرافی می تواند به ویژه در بزرگسالانی که با درد حاد لگن یا کودکی که با درد لگن، لنگی یا عدم توانایی به تحمل وزن مراجعه می کنند، مفید باشد.

در لگن، ارزیابی آرتریت سپتیک بسیار مهم است. آرتریت سپتیک یک موضوع اورژانس پزشکی است و اگر درمان نشود، احتمال 10 درصد مرگ و میر خواهد داشت، همچنین می تواند در عرض چند ساعت باعث تخریب مفصل شود. بنابراین تشخیص، بررسی و مداخله باید به موقع انجام شود تا عوارض و مرگ و میر کاهش یابد.

سونوگرافی و MRI معمولاً برای تعیین وجود افیوژن مفصل ران استفاده می شوند. این امر به ویژه میان جمعیت اطفال که در آن به دست آوردن شرح حال و معاینه مناسب دشوار است، اهمیت بسیاری دارد. ارزیابی آرتریت سپتیک شامل شرح حال، معاینه بالینی، آزمایش خون با بررسی نشانگرهای التهابی و همچنین تصویربرداری رادیوگرافی ساده است.

رادیوگرافی ساده می تواند بین آسیب تروماتیک تمایز قائل شود یا ناهنجاری های استخوانی را شناسایی کند. گاهی اوقات آنها می توانند گشاد شدن فضای مفصل را در افیوژن های بزرگ نشان دهند. سونوگرافی یک استاندارد طلایی در تشخیص افیوژن هیپ در نظر گرفته می شود و می تواند وجود افیوژن را تعیین کند، اما نمی تواند تشخیص دهد که این افیوژن، عفونی است یا خیر. برای تشخیص وجود افیوژن، از یک پروب خطی با فرکانس بالا استفاده می شود.

استفاده از سونوگرافی در ارتوپدی

سونوگرافی افیوژن مفصل ران را در یک بیمار کودک در سمت چپ نشان داده شده است. برای مقایسه حجم مایع فیزیولوژیکی طبیعی مفصل در سمت راست نشان داده شده است.

مزایای کارآمد سونوگرافی موبایل در ارتوپدی

سونوگرافی موبایل نیاز هر پزشک و سرمایه گذاری مطمئنی برای امنیت کار شماست! با استفاده از سونوگرافی موبایل برای بیمارانی که با پارگی احتمالی تاندون آشیل به بخش اورژانس مراجعه می‌کنند، از چند جهت می توان بهره برد. سونوگرافی موبایل می تواند تعیین کند که آیا پارگی تاندون وجود دارد یا خیر.

به طور معمول بر اساس معاینه بالینی و شرح حال، همه این بیماران با بی حرکتی و پیشگیری از ترومبو آمبولی وریدی (VTE) تا زمانی که تصویربرداری کافی انجام شود، یعنی سونوگرافی در بخش رادیولوژی یا تصویربرداری MRI، مدیریت و نگهداری می‌شوند – این به طور بالقوه می‌تواند باعث تاخیر قابل توجهی در شروع درمان شود.

سونوگرافی باعث مدیریت مناسب در شناسایی این بیماران که پارگی ندارند، می شود. این امر از بی حرکتی غیرضروری و خطرات ناشی از درمان های پیشگیری ازVTE، جلوگیری می کند. علاوه بر حذف این خطرات، هزینه‌های ناشی از آزمایش‌های تشخیصی برداشته می‌شود و بیمار می‌تواند به ‌موقع‌ و با فیزیوتراپی، به جای انتظار درمان در یک کلینیک تخصصی، درمان شود.

توانایی تریاژ مناسب، موارد خطر ناشی از مداخلات غیرضروری مانند بی حرکتی و پیشگیری از ترومبوز وریدی و نیاز به پذیرش را برای بیماران کاهش می دهد. تاثیر تاخیر در ترخیص بیمار می تواند عواقب زیادی برای بیمار داشته باشد. بی حرکتی در تخت بیمارستان گاها با افزایش مرگ و میر همراه است.

در دهه گذشته شاهد افزایش سریع استفاده از سونوگرافی موبایل در بخش اورژانس بوده ایم. با این حال، استفاده از آن توسط ارتوپد در نقطه مراقبت، هنوز بسیار محدود است. PoCUS توانایی زیادی برای کمک به تشخیص در ارتوپدی، به ویژه برای افیوژن مفصل، پارگی تاندون و همچنین شکستگی پنهان نشان داده است. این سرعت در تشخیص می تواند آغاز درمان قطعی را تسریع کند.

بهترین دستگاه سونوگرافی هندهلد برای متخصص ارتوپدی

به پیشنهاد مشاورین ما، متخصصین در فیلد ارتوپدی به یک دستگاه سونوگرافی مجهز به پروب لینیر که مدهای تصویر برداری B/ Motion /Color Doppler/ Power Doppler Imaging / Pulsed wave Doppler را داشته باشد، برای انجام موارد مذکور نیاز خواهند داشت. یکی از بهترین دستگاه های سونوگرافی پرتابل که تمامی نیاز شما را مرتفع خواهد کرد، مدل L6C برند سونواستار می باشد.

دستگاه فوق یک پیشنهاد ایده آل برای شماست، ولی اگر موضوع قیمت برای شما حائز اهمیت است و از آنجایی که کمپانی سونواستار دارای 16 مدل مختلف از دستگاه های سونوگرافی پرتابل می باشد، پیشنهاد دوم و ارزان تر ما برای شما مدل L4C خواهد بود.

تمامی دستگاه های سونوگرافی شرکت ما، بصورت وایرلس و دارای یکسال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش شرکتی است. ضمنا اپلیکیشن دستگاه سونوگرافی ما کاملا رایگان و قابل نصب حتی پیش از خرید پروب می باشد و همین حالا می توانید از اینجا برنامه سونوگرافی را روی گوشی، تبلت و کامپیوترتون نصب کنید و با ستینگ تصویر و محیط برنامه بیشتر آشنا شوید. همچنین برای مشاوره تلفنی میتوانید با شماره تلفن 09128908849 و یا شماره 02122779437 در تماس باشید.

یک پاسخ به “کاربرد سونوگرافی هندهلد در ارتوپدی”

  1. علیرضا گفت:
    (5/5)

    بسیار کاربردی و عالی بود. انشالله که هرچه زودتر ارتوپد ها عزیز کشور برای ارتقاع قدرت تصمیم گیری مشکلات بیمار خودشون رو به دستگاه های این چنینی تجهیز کنن.

    واقعا انتظار در بیماران شکستگی بسیار ازاردهنده و مرگبار میتونه باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

امتیازدهی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

سونوگرافی دام، ضرورت ها و کاربردها

سونوگرافی، دومین فرمت تصویربرداری رایج در دامپزشکی است. این دستگاه از امواج صوتی اولتراسونیک در محدوده فرکانس 3 تا 10 مگاهرتز (MHz) برای ایجاد تصاویری از ساختارهای بدن…

سونوگرافی داپلر بارداری چیست؟

سونوگرافی داپلر در بارداری، نوعی سونوگرافی تخصصی است که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای بررسی جریان خون در عروق جنین، جفت و رحم مادر استفاده می‌کند. در حقیقت این روش ب…

سونوگرافی داپلر برای مدیریت عوارض عروقی پرکننده های پوستی

تزریق صورت با اسید هیالورونیک (HA) و فیلر های پوستی به طور فزاینده ای رایج شده است. هیالورونیک اسید در حال حاضر پرکاربردترین پرکننده پوست است. در مقایسه با کلاژن برای در…
0
    0
    سبد خرید شما
    سبد خرید خالی استبازگشت به فروشگاه