ورکشاپ سونوگرافی ریه – رفع اشکال

تزریق صورت با اسید هیالورونیک (HA) و فیلر های پوستی به طور فزاینده ای رایج شده است. هیالورونیک اسید در حال حاضر پرکاربردترین پرکننده پوست است. در مقایسه با کلاژن برای درمان چین های بینی، HA نه تنها نتایج زیبایی مشابهی را با دوزهای کمتر ایجاد می کند، بلکه ماندگاری بیشتری نیز دارد.

با این وجود، برخی از عوارض ممکن است با استفاده از فیلر های پوستی HA ایجاد شوند. انسداد عروق، نگران‌کننده‌ترین عارضه است که در اثر تزریق داخل عروقی (شریانی یا وریدی)، فشرده‌سازی خارجی (بیشتر سیاهرگ‌ها)، ترومبوز یا آمبولیزاسیون، ایجاد می‌شود. در نتیجه، جریان خون ممکن است در شریان های مسدود شده صورت قطع شود و منجر به ایسکمی، نکروز یا زخم شود. از سوی دیگر، نکروز در چین‌های نازولبیال، اگرچه کمتر شایع و سطحی است، ممکن است باعث تغییر شکل شود و بنابراین برای بیمار که به دنبال درمان زیبایی چین‌های صورت با پرکننده‌های HA است، بالقوه فاجعه ‌بار باشد. سونوگرافی داپلر برای مدیریت عوارض عروقی پرکننده های پوستی، یکی از راه حل هایی است که برای جلوگیری از این موضوع به کار می آید.

ما معتقدیم که فشرده سازی ورید خارجی ممکن است مسئول ایسکمی صورت باشد. همانطور که در فلگمازی سرولئا دولن در ترومبوز ورید عمقی دیده می شود، فشرده سازی خارجی ممکن است خروج وریدی را به خطر بیندازد، که به طور رتروگراد، فشار مویرگی را افزایش داده، جریان خون را در شریان ها و عروق مویرگی شریانی کاهش می دهد و در نهایت منجر به ایسکمی و قانقاریا می شود. استفاه از سونوگرافی مجهز به کالر داپلر، ایمنی عمل زیبایی را افزایش می دهد و خطر عوارض شدید را به حداقل می رساند.

نقش سونوگرافی داپلر در جلوگیری از عوارض عروقی تزریق فیلر

بر خلاف گذشته، امروزه ما از سونوگرافی داپلر استفاده می کنیم که به ما امکان می‌دهد تمام شاخه‌های عروقی، به ویژه عروق شریانی را ارزیابی کرده و بنابراین HYAL را مستقیماً در محل‌های انسداد تزریق و بازیابی جریان خون ممکن کنیم. سونوگرافی داپلر همچنین برای راهنمایی میزان نیاز به تزریقات مکرر و همچنین برای کنترل دوز HYAL تزریقی مفید می باشد، بنابراین خطر عوارض مربوط به دوز ناکافی را کاهش داده و از شکایت بیماران از مشکلاتی همچون درد موضعی مربوط به مقادیر بیش از حد HYAL جلوگیری می کند.

سونوگرافی داپلر می تواند نقش مهم و مثبتی در درمان عوارض عروقی ناشی از فیلر های HA داشته باشد. اطلاعات مهمی در مورد اثرات درمان بر گردش خون موضعی ارائه می دهد و یک روش کم خطر می باشد، سونوگرافی داپلر همچنین با تنظیم بهتر دوزهای درمان، راحتی بیشتر بیمار، کاهش میزان عوارض و عواقب مرتبط است.

پرکننده‌های اسید هیالورونیک به دلیل مشخصات ایمنی قابل اعتماد شناخته شده‌اند، اما بعضا عوارضی، حتی عوارض جانبی عروقی جدی نیز با استفاده از آنها رخ می‌دهند. برای بهبود ایمنی درمان های فیلر اسید هیالورونیک. سونوگرافی برای تصویربرداری از فیلر های اسید هیالورونیک پیشنهاد می شود. قبل از اینکه فیلر درمانی مجدد انجام شود، توسط اولتراسوند می توان:

  • فیلرهای قبلی را مشاهده کرد و نقشه عروقی صورت را استخراج کرد.
  • در صورت بروز عوارض جانبی، فیلر و بافت های اطراف آن قابل مشاهده است.
  • آبسه و عوارض عروقی دیده می شود.
  • تحت هدایت اولتراسوند، هیالورونیداز را می توان مستقیماً به فیلر تزریق کرد.

تضمین ایمنی تزریق فیلر با سونوگرافی داپلر

معاینه اولتراسوند می تواند ابزار مهمی برای بهبود ایمنی هنگام تزریق پرکننده اسید هیالورونیک باشد. از آنجایی که اکثر بیماران تحت درمان، افراد سالمی هستند که به دنبال بهبود زیبایی هستند، درمان های انجام شده باید تا حد امکان ایمن باشند.

اگرچه این پرکننده‌ها به دلیل مشخصات ایمنی بالا، قابل اعتماد شناخته شده‌اند، اما عوارض جانبی نیز به کرات رخ خواهد داد. عوارض می‌تواند ناشی از خود محصول، واکنش محصول و میزبان (واکنش‌های آلرژیک، پاسخ‌های التهابی) یا روش تزریق انجام شده، مشکل ایجاد نماید. تجمع یا جابجایی مایع به دلیل حرکت عضلانی، تزریق داخل عروق یا فشرده سازی عروقی توسط مواد پرکننده، نکروز یا در موارد نادر کوری؛ از جمله عوارضی است که ممکن است در اثر تزریق پرکننده های پوستی ایجاد شود. علائم جزئی فشرده سازی عروق ممکن است به عنوان کبودی، درد و تورم ناشی از تزریق تعبیر شود.

دستورالعمل ها و مقالات بسیاری متمرکز بر پرکننده های اسید هیالورونیک به منظور به حداقل رساندن آسیب احتمالی به پوست و بافت زیرین منتشر شده است. فیلرهای اسید هیالورونیک دارای مزیت حل شدن با هیالورونیداز در صورت بروز عوارض هستند. در صورت لزوم، شناسایی محل پرکننده در پوست مهم است زیرا هیالورونیداز باید به توده پرکننده تزریق شود. با این حال، هنگامی که پرکننده در عمق پوست قرار می گیرد، تشخیص می تواند بسیار دشوار باشد.

پیشنهاد به مطالعه بیشتر: الگوهای تشخیصی سونوگرافی زیبایی

سونوگرافی داپلر (دوپلکس) معمولاً در درماتولوژی برای ارزیابی شرایط پوستی و ساختارهای عروقی استفاده می شود. همچنین می‌تواند به بهبود ایمنی تزریق فیلر هیالورونیک اسید به دو روش مجزا کمک کند:

  • امکان شناسایی فیلر در صورت بروز عارضه وجود دارد.
  • پیشگیری از عوارض مهم عروقی و ضمنا تداخل پرکننده های قبلی و جدید.

اکوژنیسیته های مختلف و معنای آن ها

توانایی یک بافت یا ماده برای بازتاب امواج صوتی و تولید پژواک

اکوژنیسیته
بدون اکو، در سونوگرافی، سیاه به نظر می رسد. اناکوییک
بازتاب کمتر و مقدار کمتر پژواک، به صورت سایه های مختلف خاکستری تیره ظاهر می شود. هیپواکویک
در مقایسه با سازه‌های همسایه، بسیار بازتابنده و دارای پژواک است که به صورت سایه‌های مختلف خاکستری روشن ظاهر می‌شود. هایپراکوئیک
داشتن اکوژنیسیته مشابه با ساختار همسایه

ایزواکویک

هنگامی که یک سیستم داپلر با سونوگرافی یکپارچه می شود، دستگاه دوبلکس نامیده می شود. با دستگاه دوبلکس، جریان خون در رنگ های قرمز و آبی روی صفحه نمایش قابل مشاهده است. بدین ترتیب، رگ های خونی را می توان در ارتباط با سایر ساختارهای پوستی شناسایی کرد. پرکننده ها فرمول های مختلفی دارند، اما ویژگی های آب دوست یا آبگریز دارند. تمام فیلرهای اسید هیالورونیک قادر به اتصال آب هستند و بنابراین آبدوست می باشند. از آنجایی که محتوای آب، امواج صوتی را منعکس نمی‌کند، اسید هیالورونیک در سونوگرافی سیاه (اکوژنیک) یا خاکستری روشن به نظر می‌رسد.

رسوب های متعدد فیلر هیالورونیک اسید

رسوب های متعدد فیلر هیالورونیک اسید، دو رسوب آنکوییک (سیاه) و یک رسوب هیپواکویی*

هیالورونیک اسید به شکل بیضی

هیالورونیک اسید به شکل بیضی

سونوگرافی، کمکی بزرگ برای بهبود ایمنی تزریق فیلرهای اسید هیالورونیک

ما به طور معمول از معاینه اولتراسوند برای به حداقل رساندن خطرات تزریق و همچنین یافتن و شناسایی فیلرهای قدیمی در بیماران با عوارض جانبی که به ما مراجعه می کنند؛ استفاده خواهیم کرد. با معاینه اولتراسوند/دوپلکس، پوست، بافت زیرین شامل ماهیچه ها، وریدها و شریان ها، قابل مشاهده اند. در عین حال، هر پرکننده، اندازه حجمی و سطح تزریق را می توان دید. استفاده از دوپلکس پیشرفت مهمی در ایمنی درمان‌های پرکننده پوستی ایجاد کرده است.

1. درمان های فیلر قبلی

نه تنها اسید هیالورونیک، بلکه تمام فیلرها با سونوگرافی قابل مشاهده هستند. بیمارانی که قبلاً فیلرهای درمانی داشتند، ممکن است همیشه نوع فیلر، محل و سطح تزریق را به خاطر نداشته باشند. با این حال، مواد پرکننده مختلف ممکن است در صورت مخلوط شدن، عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کنند. استفاده از اولتراسوند قبل از فیلر درمانی می تواند به تمایز بین انواع مختلف فیلرهای استفاده شده در گذشته کمک کند و در نتیجه از عوارض جلوگیری کند.

پاسخ التهابی پلی متیل متاکریلات

پاسخ التهابی پلی متیل متاکریلات پس از تزریق فیلر اسید هیالورونیک در گوشه های دهان. توجه: لب بالا و چانه نیز ملتهب شده اند.

پلی متیل متاکریلات

پلی متیل متاکریلات با سونوگرافی قابل مشاهده است.

2. نقشه برداری تشریحی عروق صورت

عوارض جدی درمان های فیلر، تزریق داخل عروقی یا فشرده سازی عروقی توسط مواد پرکننده است که منجر به نکروز پوست یا در موارد نادر کوری می شود. از آنجا که این عروق از نظر بالینی قابل مشاهده نیستند، پیشگیری بسیار مهم است. دستورالعمل‌ها توصیه می‌کنند که از روش‌های تزریق دقیق مانند کانولا و تزریق آهسته استفاده کنید.

بیشتر از همه، دانش آناتومیکی صورت و مسیر رگ‌ها و شریان‌ها بسیار مهم است. متأسفانه، تغییرات فردی در آناتومی شریان صورت ممکن است وجود داشته باشد. سونوگرافی اجازه می دهد تا شریان ها و وریدهای صورت در ناحیه درمان را مشاهده کنید و یک ابزار تصویربرداری غیرتهاجمی برای نقشه برداری عروق قبل از شروع درمان است.

یکی از دقیق ترین دستگاه های سونوگرافی صورت جهت نقشه برداری شریان و ورید مدل L5PC سونواستار میباشد؛ ویدیو زیر شما رو با انواع مد تصویربرداری این پروب سونوگرافی صورت در پیدا کردن فیشیال ارتری آشنا خواهد کرد.

3. درمان عوارض جانبی با سونوگرافی

پروتکل‌ها و دستورالعمل‌هایی که اخیراً منتشر شده‌اند، نحوه درمان عوارض جانبی ناخواسته را شرح می‌دهند. بطور معمول انحلال پرکننده، بیشتر عوارض جانبی را خاتمه می‌دهد. همانطور که در بالا ذکر شد، پرکننده های اسید هیالورونیک به راحتی با سونوگرافی قابل مشاهده هستند. اندازه تزریق و محل پرکننده را می توان در نظر گرفت. تحت هدایت اولتراسوند، هیالورونیداز را می توان مستقیماً به محل پرکننده که باعث ایجاد عارضه نامطلوب می شود، تزریق کرد.

تحت هدایت سونوگرافی

تحت هدایت سونوگرافی، سوزن در قسمت بالا سمت راست پرکننده وارد می شود.

جابجایی، اصلاح تزریق بیش از حد و عوارض جانبی عروقی را می توان از طریق سونوگرافی داپلر پیدا و درمان کرد تا علت مشکل را از بین برد. در صورت پاسخ التهابی، ممکن است داروی موقت به عنوان درمان آنتی بیوتیکی و درمان کمکی نیاز باشد. توجهی ویژه به عوارض جانبی عروقی می شود؛ زیرا تزریق داخل عروقی مواد فیلرها یا فشرده سازی عروقی ممکن است منجر به عوارض شدید به عنوان نکروز شود. استفاده از سونوگرافی در درمان این عوارض بسیار مفید است.

عارضه جانبی عروقی

عارضه جانبی عروقی، رسوب پرکننده اسید هیالورونیک رگ را در معرض خطر و فشار قرار داده است.

پوسته شدن روی لب زیر

پوسته شدن روی لب زیر

بهبود لب زیر بدون جای زخم

بهبود لب زیر بدون جای زخم

معاینه اولتراسوند می تواند ابزار مهمی برای بهبود ایمنی درمان های پرکننده اسید هیالورونیک باشد. مقدار، محل و عمق فیلرهای اسید هیالورونیک تزریقی قابل شناسایی است که با کمی تمرین، تزریق دقیق هیالورونیداز داخل ضایعه را امکان پذیر می کند. به عنوان پیشگیری، می توان از سونوگرافی دوبلکس برای شناسایی ساختارهای عروقی در مناطق درمانی استفاده کرد.

پروب سونوگرافی کوچک با اتصال مستقیم و بدون سیم به تبلت ها با قیمت های مناسب در حدود 3000 دلار با وزن های بسیار پایین و در حدود 220 گرم، روز به روز بیشتر در دسترس است. ما فکر می کنیم که سونوگرافی موبایل باید در هر مطب پزشک در دسترس باشند. دستگاهی که برای انجام سونوگرافی در این مورد پیشنهاد می کنیم، سونوگرافی صورت مدل L5PC است. شما می توانید برای آگاهی بیشتر از مشخصات این دستگاه، با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

امتیازدهی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

سونوگرافی هندهلد در پزشکی ورزشی و طب فیزیکی

سونوگرافی پرتابل به متخصصین پزشکی ورزشی اجازه می‌دهد تا آسیب را در لحظه شناسایی کنند! اولتراسوند یا سونوگرافی در نقطه مراقبت (POCUS) ، یک روش تصویربرداری تثبیت شده اما ا…

سونوگرافی در روماتولوژی

مطالعات متعدد مزایای سونوگرافی اسکلتی عضلانی (MSK) را در روماتولوژی، نشان داده اند، یعنی مزایای تشخیص، نظارت و درمان فوری بیماری های روماتیسمی، که شامل تشخیص دقیق تر افی…

سونوگرافی چشم

سونوگرافی در نقطه مراقبت یا همان POCUS، استفاده از دستگاه سونوگرافی هندهلد یا همان سونوگرافی پرتابل در سریعترین زمان برای کمک به تشخیص و درمان بهتر بیماران است. دریافت ت…
0
    0
    سبد خرید شما
    سبد خرید خالی استبازگشت به فروشگاه