ورکشاپ سونوگرافی ریه – رفع اشکال

سونوگرافی ژل پاژ یکی از روش هاییی است که در فیلد زیبایی از آن استفاده می شود. روش‌های تزریق ژل به صورت و لب تغییرات بسیار زیادی پیدا کرده است. ژل‌هایی که به لب یا باقی بخش‌های صورت تزریق می‌شوند، اثر موقتی داشته و بعد از مدتی جذب بدن خواهند شد. معمولا ماندگاری ژل لب یا ژل صورت بین ۶ ماه تا ۱۲ ماه است.

در گذشته، نوعی ژل خاص به نام ژل پاژ (ژل پلی آکریل آمید) به لب تزریق می‌شد که ماندگاری بیشتری داشت. این نوع ژل می‌توانست تا چندین سال در ناحیه لب و سایر نواحی صورت باقی بماند. اگر چه این ژل در ظاهر بسیار شگفت انگیز بنظر می‌رسید، اما در واقعیت اثرات نامناسبی بر بدن داشت. همین موضوع باعث شد ژل پاژ امروزه چندان مورد توجه قرار نگیرد.

روش‌های مختلفی برای تخلیه ژل پاژ وجود دارد. اما در اولین مرحله، باید از اولتراسوند صورت کمک گرفت که در ادامه بیشتر با آن آشنا می شویم.

ژل پاژ چیست؟

ژل پاژ چیست

نام دیگر ژل پاژ، ژل پلی اکریل امید است. سابقه استفاده از ژل پاژ به ۷ الی ۸ سال پیش باز می‌گردد. در آن زمان، این ژل  محبوبیت بسیار زیادی داشت. زیرا می‌توانست به لب تزریق شود و حجم لب‌ها را افزایش دهد. همچنین برای جوان سازی و افزایش حجم نواحی مختلف صورت مثل گونه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. تجربیات زیباجویان و پزشکان در نهایت نشان داد ژل پاژ می‌تواند یک گزینه مناسب برای جوانسازی صورت و زیبا سازی لب باشد.

بررسی عوارض ژل پاژ

واقعیت این است که این ژل بعد از تزریق به صورت، باعث بروز عوارض گوناگونی می‌شود. همین موضوع باعث شد پزشکان در رابطه با نتایج تزریق این ژل ابراز نگرانی کنند. به همین دلیل، سازمان بهداشت جهانی استفاده از ژل پاژ برای زیبا سازی صورت و لب را ممنوع کرده است. اما هنوز هم می‌توان در گوشه و کنار کشور مراکزی را مشاهده کرد که به تزریق ژل پاژ می‌پردازند.

از نظر بسیاری از پزشکان، ژل پاژ گزینه مناسبی برای افزایش حجم لب نیست. زیرا ماندگاری طولانی این ژل در لب و صورت باعث بروز عوارض خطرناک می‌شود. به عنوان مثال، ژل پاژ بعد از مدتی شروع به جابجایی می‌کند و این جا به جا شدن باعث آزردگی شخص خواهد شد.

معمولاً ژل پاژ بین ۱۰ تا ۱۲ سال ماندگاری دارد و طی سال‌های طولانی جذب بدن نمی‌شود. به همین دلیل، زیر پوست باقی مانده و ممکن است جابجا شود. علاوه بر این، بعد از گذشت چندین سال دیگر ناحیه مورد نظر زیبایی قبلی خود را نخواهد داشت. به عنوان مثال، اگر ژل پاژ به ناحیه لب تزریق شده باشد، ممکن است طی دو الی سه سال اول، زیبایی قابل توجهی داشته باشد. اما بعد از گذشت ۷ الی ۸ سال، لب‌ها متورم و باد کرده به نظر می‌رسند و هیچ زیبایی خاصی ندارند.

در بسیاری از موارد، جابجایی ژل پاژ زیر پوست لب تا حدی زیباجویان را آزار می‌داد که ترجیح می‌دادند بعد از گذشت یک الی دو سال آن را تخلیه کنند. اگر زیباجویان ژل لب را دستکاری می‌کردند یا بیش از حد به لب‌ها دست می‌زدند، ممکن بود ژل پاژ باعث متورم و قرمز شدن لب شود.

در برخی از موارد، ژل پاژ به صورت خود به خودی عفونت می‌کرد و وضعیت ناهنجاری را به وجود می‌آورد. همچنین اگر از ژل بی کیفیت و نامرغوب استفاده می‌شد، ممکن بود ژل زیر پوست لب سفت شود.

انواع روش ها برای تخلیه ژل

قبل از اینکه درباره انواع روش‌های تخلیه ژل پاژ صحبت کنیم، باید بگوییم روش تخلیه ژل پاژ مانند سایر ژل‌های موجود در بازار نیست. این ژل جذب بدن نمی‌شود و به صورت یک ماده نیمه مایع زیر سطح پوست قرار می‌گیرد. بنابراین، تخلیه ژل پاژ باید با دقت بسیار زیادی انجام شود. روش های تخلیه ژل پاژ به شکل زیر هستند:

  • استفاده از آنزیم

یکی از روش‌های تخلیه ژل، استفاده از آنزیم است. این آنزیم‌ها می‌توانند ژل موجود در زیر سطح پوست لب یا سایر عضلات صورت را در خود حل کنند. البته آنزیم تنها زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که ژل هیالورونیک اسید به لب یا سایر نواحی بدن تزریق شده باشد.

بسیاری از ژل‌هایی که امروزه در مراکز زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، حاوی هیالورونیک اسید هستند. بنابراین می‌توان از آنزیم برای تخلیه و از بین بردن ژل‌ موجود در صورت استفاده کرد. برای تخلیه ژل‌هایی که حاوی هیالورونیک اسید هستند، یک آمپول حاوی آنزیم به سطح پوست تزریق می‌شود. این آمپول حاوی ماده‌ای به نام هیالورونیداز است، یک آنزیم که بعد از برخورد با هیالورونیک اسید، آن را در خود حل می‌کند.

البته فرایند حل شدن ژل در آنزیم به یکباره صورت نمی‌گیرد. بعد از اینکه آمپول به ناحیه مورد نظر تزریق شد، به طور کامل مواد ژل را در بر می‌گیرد و به مرور زمان آن را در خود حل می‌کند. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این روش این است که بدون جراحی انجام می‌شود. زیرا ترکیبات آنزیم و ژل به مرور زمان جزئی از بافت پوست می‌شوند و نیازی به جراحی برای تخلیه این ترکیبات نیست.

  • جراحی

یکی دیگر از روش‌هایی که معمولا برای تخلیه ژل پاژ مورد استفاده قرار می‌گیرد، جراحی است. همانطور که گفته شد، ژل پاژ به راحتی تخلیه نمی‌شود. به همین دلیل نمی‌توان با استفاده از روش‌هایی مثل تزریق آنزیم، ژل موجود در بافت لب و صورت را تخلیه کرد. بهترین راه حل برای اینکه پزشک مطمئن شود تمامی بخش‌های ژل از بافت صورت خارج شده است، انجام جراحی می‌باشد.

مراحل انجام تخلیه ژل پاژ

در ادامه مراحل انجام تخلیه ژل پاژ با استفاده از جراحی را به شما معرفی می‌کنیم:

  • انجام سونوگرافی

انجام سونوگرافی ژل پاژ

اولین و مهم‌ترین روش قبل از جراحی ژل پاژ، انجام سونوگرافی است. با استفاده از دستگاه سونوگرافی، می‌توان تمامی نقاط صورت را مورد بررسی قرار داد.

این دستگاه محل دقیق ژل و مقدار آن را روی صفحه نمایشگر مشخص می‌کند. در نتیجه، پزشک ژل را راحت‌تر تخلیه خواهد کرد و از سونوگرافی صورت برای انجام این مرحله کمک گرفته می‌شودمی گیرد. ب

استفاده از دستگاه سونوگرافی نه تنها محل دقیق وجود ژل در بافت صورت مشخص خواهد شد، بلکه می‌توان حجم ژل موجود در بافت صورت را نیز تشخیص داد. البته از نظر برخی از پزشکان، این تنها روش برای تعیین حجم و مکان ژل پاژ سونوگرافی نیست. به عبارت دیگر، پزشکان نباید برای تشخیص محل و حجم ژل صرفاً به سونوگرافی اکتفا کنند. بلکه باید با استفاده از لمس و معاینه دستی نیز اطلاعاتی به دست آورد. زیرا ممکن است برخی از توده‌های موجود در صورت روی صفحه نمایشگر به شکل ژل دیده شوند. این مسئله پزشک را به اشتباه خواهد انداخت.

  • تزریق بی حسی

بعد از اینکه مکان دقیق ژل پاژ موجود در صورت و حجم تقریبی آن مشخص شد، پزشک ماده بی حسی را به ناحیه مورد نظر تزریق می‌کند. به طور کلی، فرایند جراحی ژل پاژ با درد چندانی همراه نیست. اما برای اینکه شخص هنگام جراحی احساس ناراحتی نداشته باشد، معمولاً در ابتدا ماده بی حسی تزریق می‌شود تا فرد کوچک‌ترین دردی را احساس نکند.

  • علامت گذاری

بعد از تزریق ماده بی حسی، باید علامت گذاری روی بافت صورت یا لب انجام شود. در این حالت، پزشک با استفاده از یک مداد مخصوص یا ماژیک، نقاطی از صورت که حاوی ژل پاژ هستند را علامت گذاری می‌کند.

  • ایجاد سوراخ تخلیه

نواحی از صورت که در مرحله قبل، علامت گذاری شده بودند، با استفاده از یک سوزن سوراخ می‌شوند. در مرحله بعد، پزشک ژل را به طرف سوراخ هدایت می‌کند و به آرامی آن را خارج خواهد کرد. این روش بدون هیچ گونه برش یا تزریق ماده بیهوشی انجام می‌شود. در مرحله نهایی نیز سوراخ‌ها به طور کامل بانداژ می‌شوند.

توجه داشته باشید که این روش به صورت سرپایی انجام می‌شود و نیاز به بستری شدن نیست. بعد از اتمام کار، ممکن است پزشک مسکن یا داروهای خاصی تجویز کند که برای جلوگیری از عفونت و کاهش درد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معمولاً این روش طی یک جلسه به پایان می‌رسد، اما در برخی از موارد ممکن است به جلسه دوم نیز بکشد. زیرا گاهی اوقات، مقدار ژل پاژ تزریق شده به ناحیه صورت و لب حجم زیادی دارد و ممکن است به قطعات ریز تبدیل شود. در این حالت، جداسازی هر قطعه کار بسیار زمان‌بری خواهد بود و باید در جلسه دوم انجام گیرد.

مزیت سونوگرافی ژل پاژ چیست؟

ژل پاژ لب

انجام سونوگرافی قبل از فرایند ژل پاژ اهمیت و مزایای بسیار زیادی دارد که در ادامه برخی از این مزایا را برای شما بیان می‌کنیم.

  • افزایش دقت هنگام جراحی

با استفاده از سونوگرافی، دقت فرآیند جراحی افزایش پیدا می‌کند. در صورتی که ژل موجود در بافت صورت و لب به صورت دستی تشخیص داده شود، احتمال اینکه تشخیص پزشک اشتباه باشد؛ بسیار زیاد است. زیرا مواد ژل پاژ بعد از گذشت چند سال به قطعات ریز تجزیه می‌شوند و هر کدام در نواحی خاصی از صورت قرار می‌گیرند. به همین دلیل، پزشکان نمی‌توانند تمامی قطعات ریز ژل پاژ را با استفاده از معاینه دستی تشخیص دهند.

  • جلوگیری از بروز عوارض خطرناک

اگر از دستگاه سونوگرافی برای تشخیص محل و حجم ژل پاژ استفاده نشود، ممکن است بخشی از ژل تخلیه شده و بخش دیگر درون پوست یا در بافت لب باقی بماند. این بخش باقی مانده به مرور زمان باعث بروز عوارض خطرناک مثل تورم و عفونت می‌شود. در صورت بروز عفونت، باید از آنتی‌ بیوتیک‌های خاصی برای کاهش التهاب و تورم زیر سطح پوست استفاده کرد. اما در موارد شدید، شاید نیاز باشد پزشک جراحی‌های بیشتری انجام دهد.

  • صرفه جویی در زمان

دستگاه سونوگرافی قادر است مکان و حجم ژل پاژ موجود در بدن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن روی صفحه نمایشگر نشان دهد. بنابراین با استفاده از سونوگرافی، تا حد زیادی در زمان معاینه صرفه جویی خواهد شد.

به این طریق دیگر نیازی نیست پزشک مدت زیادی زمان بگذارد تا تمامی قطعات ژل موجود در صورت و لب را تشخیص دهد. علاوه بر این، نتایج دستگاه سونوگرافی یک راهنمایی بسیار خوب برای پزشک خواهد بود. در این حالت تنها کاری که پزشک باید انجام دهد، این است که تصاویر چاپ شده از دستگاه سونوگرافی را مشاهده کرده و با استفاده از معاینه دستی به تشخیص دقیق‌تری برسد.

بهترین دستگاه برای انجام سونوگرافی ژل پاژ

برای تشخیص مکان و حجم ژل پاژ موجود در بافت صورت و لب، از هر دستگاه سونوگرافی می‌توان استفاده کرد و عملکرد دستگاه‌های سونوگرافی مشابه یکدیگر هستند. بنابراین همه آن‌ها می‌توانند موقعیت دقیق ژل پاژ را تشخیص دهند.

توده‌های ژل روی صفحه نمایشگر با رنگ متفاوتی نشان داده می‌شوند. در صورتی که صفحه نمایشگر تصاویر را به صورت سیاه و سفید نشان دهد، احتمال دارد توده‌های ژل به رنگ سفید و باقی بخش‌ها به رنگ تیره نشان داده شوند.

البته می‌توان از دستگاه سونوگرافی کالر داپلر نیز برای تشخیص موقعیت و حجم ژل پاژ استفاده کرد؛ ولی نیازی به انجام این کار نیست و دستگاه‌های سونوگرافی معمولی نیز برای تخلیه ژل پاژ مناسب هستند. حتی با استفاده از دستگاه‌های سونوگرافی کوچک مثل سونوگرافی جیبی نیز می‌توان موقعیت ژل پاژ موجود در بافت صورت را تشخیص داد.

دستگاه‌های سونوگرافی جیبی برخلاف دستگاه سونوگرافی کلینیکی، ابعاد بسیار کوچکی دارند و تصاویر را روی صفحه نمایشگر، گوشی تلفن همراه یا تبلت و رایانه نشان می‌دهند. با این حال، نتایج آن‌ها کاملا مشابه با دستگاه سونوگرافی معمولی است.

بهترین دستگاه برای انجام سونوگرافی ژل پاژ، دستگاه سونوگرافی هندهلد است که استفاده از آن بسیار راحت تر است و پزشک می تواند به راحتی از آن استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

امتیازدهی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

سونوگرافی لگن

سونوگرافی لگن در بهترین زمان ممکن از وجود بیماری یا عارضه به پزشک متخصص خبر می‌دهد. این روش انواع مختلفی دارد و بسیار پرکاربرد است. چرا که از طریق آن فرآیند درمان و شناخ…

سونوگرافی صورت چیست؟ کاربرد دستگاه سونوگرافی صورت

یکی از ابزارهایی که به پزشکان به خصوص در کلینیک های زیبایی کمک می کند، دستگاه سونوگرافی صورت است. در اینجا به بررسی کاربردهای سونوگرافی صورت برای تزریق و تخلیه ژل، بوتاک…

اجزای دستگاه سونوگرافی

هر یک از اجزا دستگاه سونوگرافی، نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در نتیجه استفاده از آن دارند. از این رو در این مطلب ضمن بررسی اجزای دستگاه سونوگرافی و روش کار با آن می پردازی…
0
    0
    سبد خرید شما
    سبد خرید خالی استبازگشت به فروشگاه