ورکشاپ سونوگرافی ریه – رفع اشکال
سونوگرافی مغز و اعصاب (TCD)

آنچه در خصوص سونوگرافی مغز و اعصاب می خوانید:

روش های مختلفی برای تشخیص بیماری های مرتبط با مغز و اعصاب وجود دارد ولی شاید کمی عجیب باشد که سونوگرافی یکی از این روش هاست. سونوگرافی مغز و اعصاب که با نام داپلر مغز و اعصاب نیز شناخته می‌شود روشی ساده و بی خطر برای ارزیابی میزان خونرسانی و نحوه عملکرد عروق مغزی می‌باشد.

این روش تشخیصی بدون درد و نیاز به بیهوشی انجام شده و به متخصصان مغز و اعصاب کمک می‌کند تا اختلالات و ناهنجاری‌هایی که در عروق مغز به وجود آمده‌اند را شناسایی کند. اگر می‌خواهید با نحوه عملکرد سونوگرافی مغز و اعصاب آشنا شوید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

سونوگرافی مغز و اعصاب (TCD) چیست؟

سونوگرافی مغز و اعصاب

سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال (TCD) یک آزمایش تشخیصی بدون درد و بیهوشی است که از امواج صوتی برای بررسی میزان جریان خون در مغز استفاده می‌کند. این آزمایش اغلب برای بیمارانی که در شرایط پزشکی خاصی قرار دارند و جریان خون در مغزشان دچار اختلال شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارتی زمانی بیمار تحت داپلر مغز و اعصاب قرار می‌گیرد که بخواهیم:

  • شدت و نحوه عبور خون از عروق مغز را بررسی کنیم.
  • نتیجه و میزان اثربخشی یک درمان بر مغز را ارزیابی کنیم.
  • وجود لخته‌های خون یا شکستگی و سایر اختلالات مغزی را بررسی کنیم.

نحوه انجام سونوگرافی TCD

سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال

پیش از آنکه بخواهید آماده انجام دادن داپلر مغز شوید، نیازی به تعویض لباس، بیهوشی یا بی حسی موضعی نخواهید داشت. بلکه می‌توانید روی تخت آزمایش دراز بکشید؛ سپس رادیولوژیست مقداری از ژل محلول سونوگرافی را روی پوست پشت گردن، استخوان گونه، شقیقه‌ها و روی پلک می‌ریزد.

سپس پروب سونوگرافی را در محل انجام تست نگه داشته و شروع به حرکت دادن آن می‌کند. در نهایت امواج صوتی با فرکانس بالا را به مغز ارسال کرده تا بتواند میزان جریان خون در مغز را بسنجد.

در سونوگرافی TCD امواجی صوتی از طریق بافت جمجمه به مغز ارسال می‌شود. سلول‌های خونی را که در داخل رگ‌های خونی در حال حرکت هستند این امواج صوتی را منعکس می‌کنند و رادیولوژیست یا متخصص مغز و اعصاب، سرعت و جهت بازگشت این امواج ضبط شده را با استفاده از کامپیوتری که در مقابل خود دارد تفسیر می‌کند.

تشخیص بیماری‌های مغز و اعصاب با سونوگرافی

زمانی از سونوگرافی مغز و اعصاب استفاده می‌شود که یک پزشک یا متخصص مغز و اعصاب بخواهد هر یک از اختلالات و ناهنجاری‌های زیر را در بیمار تشخیص دهد:

  • ایست مغزی
  • آمبولی مغزی
  • حمله ایسکمیک گذرا
  • خونریزی زیر عنکبوتیه
  • بررسی اختلالات و گرفتگی‌های عروق مغزی
  • تشخیص علت سرگیجه به خصوص در افراد مسن
  • ارزیابی جریان خون در مغز بعد از جراحی یا سکته مغزی

۷ کاربرد سونوگرافی عروق مغزی که باید بشناسید.

نحوه سونوگرافی TCD

اگر علائمی مانند سرگیجه یا سابقه سکته و سایر آسیب‌های مغزی داشته باشید، سونوگرافی تی سی سی دی برای برطرف کردن و تشخیص هر یک از موارد زیر به کار برده خواهد شد:

1. تشخیص آمبولی مغزی

سونوگرافی TCCD کمک می‌کند تا آمبولی مغزی که در اثر انسداد عروق یا آزاد شدن پلاکت‌های خون در عروق مغزی ایجاد شده، شناسایی شود.

2. بررسی وضعیت عروق ورتبرال

سونوگرافی مغز و اعصاب زمانی به کار می‌رود که دکتر متخصص بخواهد وضعیت عروق ورتبرال که خون را به پشت مغز می‌رسانند بررسی کند و نقایص و ایرادات آن را برطرف سازد.

3. بررسی وضعیت عروق کاروتید

سونوگرافی TCCD می‌تواند برای بررسی وضعیت عروق کاروتید که خون را به مغز می‌رسانند، مناسب باشد.

4. تشخیص ترومبوز وریدی مغزی

سونوگرافی مغز و اعصاب همچنین برای تشخیص ترومبوز وریدی مغزی که به دلیل لخته شدن خون در عروق وریدی مغز ایجاد می‌شود، به کار می‌رود.

5. تشخیص بیماری‌های عروق مغزی

سونوگرافی TCCD می‌تواند برای تشخیص بیماری‌های مختلف عروق مغز مانند تصلب شرایین، تنگی و انسداد عروق به کار برود.

6. بررسی ناهنجاری‌های عروقی مغزی

اگر پزشک در معاینات اولیه به ناهنجاری‌هایی مانند آنوریسم یا آنژیوم در عروق مغزی شک کند، از داپلر مغز و اعصاب استفاده کرده و به این ترتیب چنین اختلالاتی را شناسایی می کند.

7. پیگیری اثربخشی و نتایج درمان بیماری‌های عروقی مغزی

سونوگرافی TCCD  برای پیگیری نتیجه و اثربخشی درمان بیماری‌های عروقی مغزی مانند تصلب شرایین و تنگی عروق نیز به کار می‌رود.

سونوگرافی مغز و اعصاب چه مزایایی دارد؟

از جمله فوایدی که داپلر مغز و اعصاب به همراه دارد به شرح زیر می‌باشد:

  • بررسی و تشخیص علت ضربه مغزی
  • تشخیص وجود لخته‌های خون در رگ‌های مغز و پا
  • عدم استفاده از اشعه‌های ایکس و مضر برای بدن
  • بررسی و تشخیص هیدروسفالی (تجمع مایع در مغز)
  • تشخیص سکته مغزی یا اختلالات عروق مغز
  • تست تشخیصی غیر تهاجمی، بدون درد و بدون نیاز به بیهوشی
  • بررسی گرفتگی عروق مسدود شده در گردن یا بازو که به مغز منتهی می‌شود.

معایب و محدودیت‌های سونوگرافی مغز و اعصاب

سونوگرافی TCD

برخی از محدودیت‌ها و معایبی که موجب می‌شوند تا سونوگرافی مغز و اعصاب نتایج خوب و مثبتی نداشته باشد یا به پزشک متخصص در تشخیص بیماری‌ها کمک نکند عبارتند از:

  • مهارت ناکافی پزشک

اگر پزشک متخصص مغز و اعصاب یا فردی که از شما تست می‌گیرد مهارت و تجربه کافی در زمینه سونوگرافی مغز و اعصاب نداشته باشد، نه تنها تست به خوبی پیش نمی‌رود، بلکه ممکن است تفسیر نتایج آن هم اشتباه پیش برود.

  • عدم تشخیص برخی بیماری‌ها

بر فرض اگر بیمار یک توده در مغز یا گردن داشته باشد و یا پوست ناحیه گردن و صورت ضخیم باشد، ممکن است جلوی امواج را بگیرد و امواج بازگشتی باکیفیتی تولید نکند. در نتیجه فرآیند تشخیص اختلالات با مشکل مواجه شود.

  • محدودیت در عمق تصویربرداری

از آنجایی که در داپلر مغز و اعصاب نمی‌توان به طور مستقیم به مغز دسترسی داشت، عمق تصویربرداری نیز کم بوده و گاهی اوقات تمامی عروق مغزی معاینه نخواهند شد.

به طور کلی داپلر عروق مغزی آسیب‌زا نبوده و هیچ محدودیت و خطری برای بیمار به همراه ندارد اما در شرایط و موراد ذکر شده، می‌تواند نتیجه عکس بدهد و تشخیص بیماری‌های مغز و اعصاب را برای پزشک با مشکل مواجه کند.

در چه صورت باید سونوگرافی عروق مغزی استفاده کنیم؟

نشانه‌های عمومی و وضعیت پزشکی که موجب می‌شوند تا از سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال استفاده کنیم، به شرح زیر هستند:

  • علائم بالینی مشکوک به واسکولوپاتی مغزی
  • آنوریسم عروق مغزی داخل جمجمه
  • ارزیابی عوارض خونریزی عنکبوتیه
  • آمبولی مغزی
  • سرگیجه

نتیجه سونوگرافی مغز و اعصاب نشان‌دهنده چیست؟

سونوگرافی داپلر مغز و اعصاب

نتایج تست داپلر مغز و اعصاب نشان‌دهنده میزان سلامتی رگ‌ها و شریان‌هاست. نتایج طبیعی داپلر مغز و اعصاب اغلب نشان دهنده سلامت کامل عروق مغزی و عدم وجود انسداد و تنگی است؛ اما اگر نتایج طبیعی نباشد، نشان‌دهنده گرفتگی و انسداد عروق مغزی خواهد بود.

هزینه سونوگرافی عروق مغزی در سال ۱۴۰۲

هزینه انجام این تست در شهرها و مناطق مختلف، متفاوت بوده و از رنج قیمتی چند صد هزار تومان تا چند میلیون تومان متغیر است. بنابراین نمی‌توانیم هزینه دقیقی برای داپلر مغز و اعصاب تعیین کنیم. اما شما می‌توانید از طریق تماس تلفنی با کلینیک مدنظرتان، از قیمت سونوگرافی مغز و اعصاب مطلع شوید.

معرفی دستگاه هندهلد سونوگرافی برای TCCD

دستگاه سونوگرافی هندهلد، یک دستگاه سونوگرافی پرتابل و سبک وزن است که می‌توان از آن برای انواع سونوگرافی به خصوص مغز و عروق مغزی استفاده کرد. این دستگاه‌ها کوچک‌تر و سبک‌تر از دستگاه‌های سونوگرافی سنتی هستند و می‌توان از آنها در مطب پزشک، کلینیک یا حتی در منزل استفاده کرد.

دستگاه‌های سونوگرافی هندهلد از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویر اندام های داخلی استفاده می‌کنند. امواج صوتی توسط یک پروب که روی پوست قرار می گیرد، به مغز و اعصاب داخلی بدن ارسال شده، این امواج صوتی، از اندام‌های داخلی منعکس می‌شوند و توسط پروب دریافت خواهند شد. سپس اطلاعات دریافتی توسط دستگاه سونوگرافی برای ایجاد تصویری از اندام‌ها و تحلیل نتایج مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مزایای استفاده از دستگاه هندهلد برای سونوگرافی مغز و اعصاب

بهترین دستگاه سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال (TCD)

یکی از محدودیت هایی که انجام سونوگرافی ایجاد می کند، زمانی است که از پزشک و بیمار برای تشخیص می گیرد و این موضوع گاهی اوقات زمان طلایی برای درمان را از بین می برد. این زمان به خصوص برای بیماری های مرتبط با مغز و اعصاب اهمیت بسیار زیادی دارد و قطعا دستگاه سونوگرافی هندهلد که به راحتی قابل استفاده است و حتی پزشک در مطب یا در بالین بیمار هم می تواند از آن بهره ببرد، یک ابزار بسیار کاربردی برای تشخیص و درمان خواهد بود.

این ابزار مزایای بسیاری برای تشخیص و درمان بیماری های مختلف دارد که از بین آنها می‌‌توان به چهار مورد زیر اشاره کرد:

  1. قابل حمل بودن: دستگاه سونوگرافی هندهلد کوچک و سبک بوده و به راحتی می‌تواند از مکانی به مکان دیگر منتقل شود. به این ترتیب پزشک می تواند در مطب خود و حتی منزل بیمار و محلی که در آن قرار دارد هم از آن استفاده کند.
  2. مقرون به صرفه: این محصول بسیار مقرون به صرفه بوده و معمولاً ارزان‌تر از دستگاه های سونوگرافی سنتی می‌باشد. در نتیجه پزشکان ساده تر می توانند آن را تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهند.
  3. استفاده آسان: معمولاً دستگاه سونوگرافی هندهلد برای استفاده آسان‌تر از دستگاه‌های سونوگرافی سنتی خواهد بود. شما تنها با پروب سونوگرافی و یک تبلت یا گوشی هوشمند می توانید از این ابزار استفاده کنید.
  4. کیفیت تصویر بالا: این دستگاه می‌تواند تصاویر و امواجی باکیفیت بالا را تولید کند و نتایج خوبی از سونوگرافی مغز و اعصاب را در دستگاه به نمایش بگذارد.

ضرورت استفاده از سونوگرافی هندهلد برای متخصص مغز و اعصاب

اگر یک متخصص نورولوژی هستید، در تهیه دستگاه سونوگرافی هندهلد تردید نکنید. این پیشرفت در ابزارهای تشخیصی و درمانی، موضوعی است که به هیچ عنوان نباید از آن چشم پوشی کرد، چرا که بی توجهی به آن می تواند از رشد شما در تخصصتان جلوگیری کند. به خصوص که قطعا همکاران شما دست روی دست نمی گذارند و تمام تلاششان را برای رشد در این زمینه خواهند کرد.

با استفاده از سونوگرافی هندهلد شما می توانید با سرعت و دقت بالاتری فرآیند تشخیص و درمان را انجام دهید و در نهایت نتیجه بهتری بگیرید. ایده گستر قدرت در این زمینه به شما کمک می کند. ما انواع دستگاه های سونوگرافی هندهلد برای تخصص های مختلف را عرضه کرده و مشاوره های لازم را در این زمینه نیز ارائه می کنیم. حتی اگر به این فکر می کنید که نحوه کار با این ابزار را نمی دانید، می توانید آموزش سونوگرافی را نیز متناسب با تخصصتان دریافت کنید و قدمی بزرگ در راستای رشد خودتان بردارید.

بهترین دستگاه سونوگرافی مغز و اعصاب

با توضیحاتی که تا اینجا داده شد، یک دستگاه سونوگرافی هندهلد برای تشخیص بیماری های مختلف مغز و اعصاب، انتخاب مناسبی خواهد بود ولی قطعا هر ابزاری برای این کار قابل استفاده نیست. دستگاه اولتراسوندی مناسب خواهد بود که به پروب کانوکس و لینیر مجهز بوده و مدهای تصویربرداری B ،Motion ، Color Doppler،Power Doppler Imaging ، Pulsed wave Doppler  را نیز داشته باشد.

پیشنهادهای ما به شما مدل های C5PL، C4PL یا L4C هستند که شما می توانید متناسب با بودجه خود از میان آنها انتخاب کنید. با این حال اگر هنوز شک دارید که چه ابزاری برای این کار مناسب است، می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

لازم به ذکر است که تمامی دستگاه های سونوگرافی شرکت ما به صورت وایرلس، با یکسال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش عرضه می شوند. اپلیکیشنی هم که برای این ابزار مورد استفاده قرار می گیرد کاملا رایگان است و می توانید به راحتی آن را روی گوشی، تبلت و کامپیوتر خود نصب کنید. برای دریافت راهنمایی های لازم در این زمینه می توانید آموزش نصب و راه اندازی نرم افزار سونوگرافی هندهلد را ببینید. با این حال اگز هر سوال دیگری در این زمینه داشتید می توانید با شماره تلفن 09128908849 و یا شماره 02122779437 در تماس باشید.

سوالات متداول در خصوص سونوگرافی مغز و اعصاب

این آزمایش چیزی در حدود ۳۰ الی ۶۰ دقیقه زمان می‌برد تا تشخیص‌های مربوطه انجام شود.

امواج سونوگرافی مغز و اعصاب بی‌ضرر بوده و آسیبی به سلامت بیماران وارد نمی‌کند. این تست یک روش تشخیصی غیر تهاجمی بوده و کاملاً ایمن و بی‌خطر است.

معمولاً استفاده از سونوگرافی مغز و اعصاب برای تشخیص بیماری‌های مغز و اعصاب، از سن ۲ سالگی به بالا استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

امتیازدهی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

سونوگرافی غربالگری

سونوگرافی غربالگری یکی از الزاماتی است که هر مادری باید در دوران بارداری آن را جدی بگیرد تا از بروز مشکلات جلوگیری کند. سونوگرافی غربالگری یکی از ابزارهای مهم برای شناسا…

سونوگرافی لگن

سونوگرافی لگن در بهترین زمان ممکن از وجود بیماری یا عارضه به پزشک متخصص خبر می‌دهد. این روش انواع مختلفی دارد و بسیار پرکاربرد است. چرا که از طریق آن فرآیند درمان و شناخ…

سونوگرافی کبد

با استفاده از دستگاه سونوگرافی کبد می‌توان هر نوع توده بدخیم یا غده خطرناکی در ساختار کبد و کیسه صفرا را تشخیص داد. معمولا با کمک سونوگرافی کبد می‌توان دو نوع عارضه خطرن…
0
    0
    سبد خرید شما
    سبد خرید خالی استبازگشت به فروشگاه