ورکشاپ سونوگرافی ریه – رفع اشکال

هفته هفتم بارداری نقطه عطف و مهمی در حاملگی است. طی این مرحله بسیاری از مادران باردار در حالی که برای اولین سونوگرافی خود آماده می‌شوند، سرشار از هیجان و انتظار هستند. سونوگرافی یا تصویربرداری اولتراسوند نقش مهمی در نظارت بر سلامت و رشد جنین ایفا می‌کند. این روش غیرتهاجمی به متخصصان اجازه می‌دهد تا کودک در حال رشد را تجسم کنند و جنبه‌های مختلف بارداری را تحت ارزیابی دقیق قرار دهند.

اگر شما نیز در هفته هفتم بارداری خود هستید یا اینکه در اواخر هفته ششم به سر می‌برید، بهتر است برای انجام سونوگرافی آماده شوید و متخصصی مجرب را بیابید. در این مطلب آنچه را که در طول آزمایش سونوگرافی هفته هفتم قابل مشاهده است شرح می‌دهیم. همچنین اهمیت این روش اسکن و اطلاعات کلیدی مربوط به آن را بیان می‌کنیم.

دلیل اهمیت انجام سونوگرافی هفته هفتم بارداری

سونوگرافی در هفته هفتم بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا از طریق این روش می‌توان بارداری را تایید کرد. این سونوگرافی اغلب اولین فرصت برای تایید وجود جنین در حال رشد درون رحم مادر است. همچنین از طریق همین سونوگرافی زنده ماندن جنین ارزیابی می‌شود.

در واقع سونوگرافی به تعیین اینکه آیا بارداری به طور طبیعی پیشرفت می‌کند و آیا جنین زنده است یا خیر کمک بزرگی خواهد کرد. همچنین تاریخ بارداری نیز از همین روش تعیین می‌شود. تشخیص تاریخ دقیق بارداری برای نظارت بر رشد و برنامه‌ریزی دقیق برای سونوگرافی‌های بارداری آینده بسیار مهم است.

در نظر داشته باشید از طریق همین روش متخصصان می‌توانند حاملگی چند قلو را شناسایی کنند. اگر دوقلو یا چند قلو در بدن مادر وجود داشته باشد، این روش اسکن اولیه می‌تواند تعداد جنین‌های موجود را مشخص و تایید کنید.

در آخر اینکه با سونوگرافی هفته هفتم متخصصان می‌توانند عوارض احتمالی همانند حاملگی خارج رحم یا حاملگی مولار را شناسایی کنند و برای رفع این معضلات دست به کار شوند.

 

سونوگرافی هفته 7 بارداری

انواع سونوگرافی مربوط به هفته هفتم بارداری

در هفته هفتم بارداری رایج‌ترین نوع سونوگرافی انجام شده مربوط به سونوگرافی ترانس واژینال است. این نوع از سونوگرافی واژینال در اوایل دوره بارداری ترجیح داده می‌شود؛ زیرا تصاویر واضح‌تری از جنین قابل مشاهده هستند. البته جنین در اوایل دوره بارداری بسیار کوچک است.

در نظر داشته باشید سونوگرافی شکم نیز در هفته هفتم امکان‌پذیر است اما برای اسکن‌های اولیه و به دلیل اندازه ریز جنین و موقعیت رحم مادر، سونوگرافی شکم شاید خیلی موثر نباشد. به هر حال شما به عنوان یک مادر باردار باید براساس تشخیص متخصص خود بهترین نوع سونوگرافی را انتخاب کرده و آن را انجام دهید.

روند انجام سونوگرافی هفته هفتم بارداری

 

سونوگرافی هفته 7 بارداری

 

آماده‌سازی اولین مرحله قبل از شروع سونوگرافی است. به مادران باردار توصیه می‌شود که آب زیاد بنوشند تا مثانه آن‌ها پر شود. این توصیه بیشتر برای مادرانی کارآمد است که قصد دارند سونوگرافی شکم انجام دهند. به عبارت دیگر برای سونوگرافی ترانس واژینال یا سونوگرافی رحم نوشیدن آب ضروری نخواهد بود.

مرحله دیگر مربوط به آماده شدن برای سونوگرافی قرار گرفتن بر روی میز معاینه است. شما بر روی میز معاینه دراز می‌کشید و ژل سونوگرافی را بر روی شکم شما قرار می‌دهند یا اینکه یک مبدل را برای اسکن ترانس واژینال داخل واژن شما می‌برند.

در ادامه نوبت به تصویربرداری می‌رسد. مبدل امواج صوتی ساطع می‌کند و تصاویری از جنین و ساختارهای اطراف آن ایجاد می‌شود. سونوگرافی اندازه‌ جنین را مشخص می‌کند و اطلاعات کاملی در مورد شرایط رشد و سلامت جنین در اختیار متخصصان قرار می‌دهد.

در سونوگرافی هفته هفتم بارداری چه چیزهایی مشخص می‌شود؟

 

سونوگرافی هفته 7 بارداری

 

در هفته هفتم بارداری جنین به طور تقریبی 10 میلی‌متر طول دارد و شکل قابل تشخیص‌تری به خود گرفته است. در طول سونوگرافی مربوط به هفته هفتم بارداری موارد زیر قابل مشاهده و تشخیص هستند:

  • کیسه بارداری مادر: متخصص می‌تواند از طریق سونوگرافی کیسه بارداری مادر که پر از مایع برای احاطه جنین است را مشاهده و بررسی می‌کند.
  • کیسه زرده: در روند سونوگرافی، کیسه زرده که ساختاری سرشار مواد مغذی ضروری برای جنین است، قابل مشاهده خواهد بود. این کیسه تا زمانی که جفت کنترل جنین را در دست گیرد، ضروری و پراهمیت است.
  • جنین: جنین در حال رشد طی سونوگرافی هفته هفتم قابل مشاهده خواهد بود. حتی متخصصان می‌توانند ضربان قلب جنین را در این سونوگرافی تشخیص دهند. به طور معمول ضربان قلب جنین در سونوگرافی هفته هفتم بین 90 تا 110 ضربه در هر دقیقه است.
  • ضربان قلب: اگر جنین در موقعیت مناسبی قرار گرفته باشد، ممکن است علاوه بر متخصصان شما نیز صدای ضربان قلب او را بشنوید. بدین ترتیب سونوگرافی هفته هفتم بارداری می‌تواند برای اولین بار صدای ضربان قلب فرزندتان را به گوش شما برساند.

نتیجه حاصل از سونوگرافی هفته هفتم بارداری

پس از انجام سونوگرافی هفته هفتم بارداری، تصاویری مشخص و واضح از جنین به دست می‌آید که براساس آن‌ها متخصص می‌تواند جنین را اندازه‌گیری کند. متخصص یافته‌های حاصل از سونوگرافی هفته هفتم بارداری را با شما در میان می‌گذارد. از جمله نتایج مهمی که در روند سونوگرافی هفته هفتم بارداری اهمیت بالایی دارند را در ادامه بیان می‌کنیم:

  • اندازه جنین: اندازه جنین به دست آمده بعد از سونوگرافی با نمودارهای رشد آن‌ها مقایسه می‌شود تا متخصص اطمینان حاصل کند که جنین با توجه به سن حاملگی رشد مناسبی را تجربه کرده است.
  • تشخیص میزان ضربان قلب: شنیدن ضربان قلب منظم و مکرر نشانه‌ای مثبت از زنده بودن و سلامت کلی جنین است.
  • تشخیص مشکلات بالقوه: اگر هر گونه ناهنجاری در طول بارداری رخ دهد طی این سونوگرافی قابل تشخیص هستند. برای مثال حاملگی خارج از رحم یا علائم مربوط به سقط جنین قابل شناسایی خواهند بود.

سخن آخر

سونوگرافی هفته هفتم بارداری گامی حیاتی در تایید سلامت و زنده بودن جنین در حال رشد است. این سونوگرافی اولیه اطلاعات ضروری را ارائه می‌دهد که متخصصان با بررسی این اطلاعات می‌توانند مادران باردار را به بهترین شکل راهنمایی کنند. در ضمن این روش تصویربرداری به اطمینان از بارداری سالم نیز کمک می‌کند.

با درک اهمیت سونوگرافی هفته هفتم، دلیل انجام آن و نتایجی که طی این روش تصویربرداری قابل مشاهده هستند، راحت‌تر می‌توانید با این آزمایش را انجام دهید. سعی کنید به سراغ کلینیک‌ها و مراکزی بروید که از جدیدترین تجهیزات برای سونوگرافی بهره‌مند هستند.

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

مطالب مرتبط

سونوگرافی هفته 12 بارداری

بدون شک از اهمیت سونوگرافی در دوره بارداری باخبر هستید. در هر دوره زمانی خاصی از بارداری شما باید تحت نظر متخصص زنان و زایمان منتخب خود آزمایش سونوگرافی را انجام دهید تا…

سونوگرافی داپلر و تنگی شریان کلیوی

بیماری رنوواسکولار یک اختلال پیچیده است که بیشتر در اثر دیسپلازی فیبروماسکولار و بیماری های آترواسکلروتیک ایجاد می شود. این بیماری را می‌توان به یکی از سه شکل زیر مشاهده…

سونوگرافی موبایل برای متخصصین گوش و حلق و بینی

سونوگرافی نقطه مراقبت پوکوس ناحیه سر و گردن، نقش مهمی در تشخیص و درمان تنگی راه هوایی فوقانی، تورم، بیماری‌های دردناک در گردن و ارزیابی عملکرد بلع دارد. بنابراین باید در…