ورکشاپ سونوگرافی ریه – رفع اشکال

بدون شک از اهمیت سونوگرافی در دوره بارداری باخبر هستید. در هر دوره زمانی خاصی از بارداری شما باید تحت نظر متخصص زنان و زایمان منتخب خود آزمایش سونوگرافی را انجام دهید تا از وضعیت سلامت جنین باخبر شوید. یکی از مهم‌ترین سونوگرافی‌هایی که در دوره بارداری الزامی است، مربوط به هفته 12 خواهد بود. سونوگرافی هفته 12 بارداری برای ارزیابی رشد کودک در پایان 3 ماه اول بارداری انجام می‌شود.

در هفته 12 بارداری اندام‌ها و سیستم بدن جنین شکل گرفته و ممکن است شما در این اسکن برای اولین بار نوزاد خود را به طور کامل مشاهده کنید. سونوگرافی یک روش تصویربرداری غیرتهاجمی و کم‌خطر است که برای تعیین تاریخ زایمان و تایید تعداد جنین در حال رشد استفاده می‌شود. متخصص با استفاده از سونوگرافی می‌تواند اختلالاتی همانند سندرم داون را تشخیص دهد. برای اینکه بیشتر با اهمیت سونوگرافی هفته 12 بارداری آشنا شوید، می‌توانید راهنمای زیر را به طور کامل مطالعه کنید.

چرا در هفته 12 بارداری سونوگرافی انجام می‌شود؟

 

سونوگرافی بارداری 12 هفته

 

 

سونوگرافی در هفته 12 بارداری به متخصص کمک می‌کند تا مطمئن شود که شما در طول دوره بارداری خود به چه مراقبت‌هایی نیاز دارید. همچنین با استفاده از سونوگرافی هفته 12 بارداری می‌توانند به اطلاعات زیر دست پیدا کنند:

  • تاریخ سررسید تخمینی
  • اطلاعاتی در مورد تعداد نوزادان منتظر
  • اطلاعاتی در مورد احتمال برخی از اختلالات ژنتیکی

در گذشته بانوانی که در معرض خطر یا عوارض شدید بارداری نبودند نیازی به انجام سونوگرافی نداشتند و تنها سونوگرافی مهمی که باید انجام می‌شد مربوط به هفته 12 بارداری بود. این در حالی است که امروزه و به دلیل مدرن شدن بسیاری از تجهیزات، سونوگرافی در اوایل هفته 6 و 7 نیز توصیه و انجام می‌شود. شما می‌توانید در سونوگرافی هفته 6 و 7 نیز کودک خود را مشاهده کنید.

با وجود تمام این توضیحات، طی هفته 12 بارداری کودک شما به اندازه کافی بزرگ شده و متخصص می‌تواند اطلاعات مفیدی در مورد او و وضعیت سلامتی‌ش کسب کند. هیچ یک از سونوگرافی‌های قبلی تصویری به وضوح سونوگرافی هفته 12 ارائه نمی‌دهند. به همین دلیل است که سونوگرافی هفته 12 به شما توصیه می‌شود.

در سونوگرافی هفته 12 چه چیزهایی مشخص می‌شود؟

 

سونوگرافی بارداری 12 هفته

 

سونوگرافی هفته 12 بارداری یکی از آزمایشات معمول در دوره حاملگی است که در آن موارد زیر تحت بررسی قرار می‌گیرند:

  • موقعیت مکانی که جنین در آن رشد می‌کند ( درون رحم یا خارج رحم)
  • میزان رشد جنین ( در حد انتظار یا کمتر از حد معمول)
  • غربالگری وجود ناهنجاری‌های کروموزومی در جنین
  • تعداد نوزادان در حال رشد
  • زمان آغاز بارداری
  • تاریخ تخمینی زایمان

سونوگرافی هفته 12 بارداری را می‌توانید در کلینیک خصوصی یا بیمارستان دولتی انجام دهید و نتیجه آن را نزد متخصص منتخب خود ببرید. هفته 12 بارداری بهترین زمان برای انجام سونوگرافی است اما این امکان وجود دارد که سونوگرافی میان هفته‌های 11 تا 13 اتفاق بیفتد.

چگونه برای سونوگرافی هفته 12 آماده شویم؟

برای اینکه سونوگرافی شما در هفته 12 به خوبی انجام شود، بهتر است با مثانه پر به مطب متخصص منتخب خود مراجعه کنید. در صورتی که مثانه شما پر باشد، امواج صوتی بهتر حرکت می‌کنند و تصاویر واضح‌تری قابل مشاهده خواهند بود. بهترین راه برای پر کردن مثانه قبل از سونوگرافی، نوشیدن 2 تا 3 لیوان آب حداقل یک ساعت قبل از آزمایش سونوگرافی است.

توجه داشته باشید، اگر متخصص منتخب شما برخی از آزمایش‌های خونی را قبل از انجام سونوگرافی به شما توصیه کند، بهتر است قبل  از اینکه برای سونوگرافی هفته 12 آماده شوید، این آزمایش‌های تجویز شده را انجام دهید.

نحوه انجام سونوگرافی هفته 12 بارداری

 

سونوگرافی در 12 هفته

 

متخصص همان‌طور که سونوگرافی سینه را از طریق سینه انجام می‌دهد، برای سونوگرافی شکم نیز از ناحیه شکم شما شروع می‌کند. در واقع امواج این دستگاه از طریق شکم به بدن شما منتقل می‌شوند. برای انجام این روش سونوگرافی متخصص از شما می‌خواهد بر روی میز معاینه دراز بکشید. بهتر است با مثانه پر به جلسه سونوگرافی بروید.

در ادامه متخصص از ژل سونوگرافی برای کمک به هدایت امواج صوتی به پوست شما استفاده می‌کند. این مسئله به بهبود کیفیت تصاویر تولید شده در آزمایش سونوگرافی کمک می‌کند. متخصص منتخب شما یک دستگاه سونوگرافی دستی را با فشار کمی بر روی شکم شما جلو و عقب حرکت می‌دهد. این مسئله دردناک نیست البته ممکن است کمی احساس ناراحتی داشته باشید.

ممکن است متخصص بر روی نواحی خاصی از شکم شما مکث کند تا تصاویر مشخص‌تری از جنین به دست آید تا اندازه اندام‌های جنین را برآورد کند. اندازه‌گیری‌ها مربوط به بخش‌های مختلف بدن نوزاد و رحم مادر خواهد بود. همچنین متخصص می‌تواند از حرکت قلب کودک شما ضبط کوتاهی را تدارک ببیند. قبل از انجام هر نوع سونوگرافی بارداری همانند سونوگرافی داپلر و سونوگرافی NT باید پارامترهایی که توسط متخصص تعیین شده‌اند را در نظر بگیرید.

مزایای انجام سونوگرافی در هفته 12 بارداری

 

عکس سونوگرافی 12 هفتگی جنین

 

سونوگرافی 12 هفته‌ای در 3 ماه اول، در حالی که هنوز مراحل اولیه بارداری را تجربه می‌کنید قابل انجام است. با این روش متخصص دید مشخصی از رشد کلی کودک به دست می‌آورد. به طور معمول انجام 2 بار سونوگرافی در هفته 12 معقول است اما خیلی استاندارد نیست.

در هفته 12 بارداری متخصص می‌تواند اندام‌های نوزاد را با جزئیات مشاهده کند. در نظر داشته باشید که سونوگرافی هفته 12 بارداری به دلایل زیر انجام می‌شود:

  • مدت زمان بارداری مادر
  • تخمین تاریخ زایمان
  • غربالگری برخی اختلالات همانند سندرم داون
  • مشخص شدن تعداد جنین‌های حاضر در رحم
  • بررسی ضربان قلب کودک
  • مشخص شدن شرایط بارداری مادر ( بارداری خارج از رحم)

بیشتر بانوان و مادران در دوره بارداری خود 2 بار سونوگرافی انجام می‌دهند: سونوگرافی هفته 12 بارداری و سونوگرافی هفته 20 بارداری. البته انجام تعداد سونوگرافی‌ها به تشخیص متخصص شما نیز بستگی دارد. با سونوگرافی هفته 12 بارداری ممکن است برخی از اختلالات خیلی سریع تشخیص داده شوند و متخصص بتواند آنها را رفع یا مدیریت کند. به همین دلیل انجام سونوگرافی با مزایای زیادی همراه است.

سقط جنین در هفته 12 بارداری

اغلب سقط جنین در هفته 12 بارداری رخ می‌دهد که دلیل اصلی آن ناهنجاری‌های ژنتیکی است. با توجه به این مسئله از سونوگرافی برای تایید سقط جنین استفاده می‌شود. همچنین سونوگرافی مشکلات نوظهور را در بدن جنین شناسایی می‌کند. اغلب مشکلاتی که در سونوگرافی هفته 12 مشخص می‌شوند، ممکن است سقط جنین را به همراه داشته باشند.

برای مثال مشکل یا اختلال جفت جنین باعث سقط می‌شود که در سونوگرافی هفته 12 نیز قابل تشخیص خواهد بود. اگر چه بیشتر بارداری‌ها به راحتی انجام شده و به پایان می‌رسند اما این احتمال نیز وجود دارد که سونوگرافی هفته 12 نشان‌دهنده احتمال سقط جنین باشد. سقط جنین زمانی رخ می‌دهد که جنین قبل از هفته 20 بارداری بمیرد.

متاسفانه در حال حاضر سقط جنین به یکی از مشکلات شایع تبدیل شده است، به طوری که از میان هر 5 بارداری تایید شده یک نفر دچار سقط جنین می‌شود. این مسئله بسیار ناراحت‌کننده است و مادر بعد از سقط احساس ناامیدی و اندوه خواهد داشت. هیچ راه درمانی برای رفع اندوه بعد از سقط جنین وجود ندارد.

سخن آخر

به طور معمول متخصص زنان و زایمان انجام سونوگرافی در هفته 12 را به مادران باردار توصیه می‌کند. این روش آزمایش سلامت جنین، دستگاهی است که بر روی شکم مادر قرار می‌گیرد و  جنین در حال رشد را ارزیابی می‌کند. همچنین سن حاملگی نیز از طریق همین روش قابل تشخیص است، به همین دلیل سونوگرافی در هفته 12 بارداری بسیار مهم و موثر محسوب می‌شود و برای همه مادران باردار مفید است.

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

مطالب مرتبط

آیا برای کلینیک زیبایی باید یک اسکنر اولتراسوند تهیه کرد؟

یکی از داغ ترین موضوعات در پزشکی زیبایی، در دهه 2020 سونوگرافی است. یکی از پزشکان خوب کشور که بنا به خواسته وی نیاز به نام بردن اسم او نیست، اخیراً یک اسکنر اولتراسوند (…

سونوگرافی دام، ضرورت ها و کاربردها

سونوگرافی، دومین فرمت تصویربرداری رایج در دامپزشکی است. این دستگاه از امواج صوتی اولتراسونیک در محدوده فرکانس 3 تا 10 مگاهرتز (MHz) برای ایجاد تصاویری از ساختارهای بدن…

سونوگرافی های هندهلد در اورولوژی

سونوگرافی در نقطه مراقبت (POCUS) ابزاری است که به طور فزاینده مورد استفاده پزشکان در زمینه های مختلف قرار می گیرد. کاربردهای سونوگرافی هندهلد در اورولوژی شامل ارزیابی un…